Według danych NielsenIQ wartość koszyka FMCG (produkty spożywcze i chemiczne) za skumulowane 12 miesięcy do końca czerwca 2023 r. wyniosła 263,5 mld zł, co oznacza 15,2 proc. wzrostu wartościowego rdr. Firma podkreśla, że wynika to ze wzrostu cen. Jeśli chodzi o sprzedaż ilościową, ogólnie dla całego koszyka FMCG widać stagnację, natomiast dla kategorii spożywczo-napojowych widać spadek o 1,3 proc.
Czytaj więcej
W pierwszym półroczu policja zarejestrowała aż 40 proc. więcej spraw niż rok temu. Dla firm to konieczność wielkich inwestycji w zabezpieczenia.
- Obecna sytuacja faworyzuje sieci handlowe które mogą pozwolić sobie na oferowanie atrakcyjnych promocji, co pogłębia konsolidację rynku, przede wszystkim kosztem najbardziej niezależnego handlu, który nie zawsze był w stanie oprzeć się rosnącym kosztom prowadzenia biznesu - mówi Karolina Zajdel, dyrektor zarządzający NielsenIQ w Polsce. - Spodziewamy się w niedługim czasie powrotu na ścieżkę wzrostu pod kątem sprzedaży ilościowej. Konsumenci bardziej optymistycznie patrzą na obecną sytuację niż pół roku temu. Zachowania oszczędnościowe pozostaną jednak z nami - dodaje.
Spadki ilościowe szczególnie widoczne są w kategorii alkoholi: dla piwa to 4 proc., a dla wódki 6 proc. Kurczą się takie kategorie jak cukier ze spadkiem o 12 proc., mąka - 8 proc. czy oleje - 7 proc. Związane jest to z odniesieniem do wysokiej bazy sprzed roku, gdy kupowaliśmy tego typu produkty pomagając uchodźcom z Ukrainy. W koszyku chemiczno-kosmetycznym przede wszystkim można zaobserwować spadek ilościowy w kategorii chemii domowej. Kategorie takie jak ścierki i mopy spadły ilościowo o 5 proc., środki do czyszczenia toalet o 8 proc., detergenty także o 8 proc. Produkty do zmywarek ze spadkiem o 6 proc. mają niższą sprzedaż r/r prawdopodobnie z powodu faktu, że Polacy coraz mniej pracują zdalnie z domu.
Czytaj więcej
Upadki mniejszych firm i konsolidacja na rynku to efekt kryzysu w branży mleczarskiej. Zyski niemal znikły, a grożą nowe koszty i pogorszenie relacji z Ukrainą, gdzie mleczarnie dużo eksportują.