Aktualizacja: 22.11.2024 01:58 Publikacja: 15.06.2023 03:00
Tak dobrego momentu na zakup auta nie było przez ostatnie trzy lata – oceniają eksperci
Foto: AdobeStock
Poprawiają się warunki do kupna samochodu. Mimo że inflacja nie odpuszcza, to złoty się umacnia, w salonach jest większy wybór aut, a obawiający się spadku popytu dealerzy zaczęli oferować dawno nie widziane rabaty. – Tak dobrego momentu na zakup auta nie było przez ostatnie trzy lata – oceniają eksperci internetowej platformy sprzedażowej Carsmile.
Problemem pozostają ceny: jak podaje Instytut Samar, w kwietniu średnia cena nowego samochodu osobowego sięgnęła 174,5 tys. zł. To o 13 proc. więcej niż rok wcześniej. Ale tempo podwyżek, jeszcze w ubiegłym roku przypominające raczej galopadę, wyraźnie osłabło. – Spodziewam się wzrostu średniej ceny katalogowej w całym 2023 r. co najwyżej o 10 proc., przy czym ceny transakcyjne mogą zanotować nawet niewielki spadek ze względu na powrót polityki rabatowej – prognozuje Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.
Udział tego sektora rynku w tym roku przekroczy 45 proc. wartości zakupów. Tanie sklepy, mimo ograniczonej oferty, narzucają swój model innym sektorom, co przekładać się będzie na ograniczanie oferty na sklepowych półkach.
Takie sieci, jak Biedronka, Lidl czy Aldi, zdobyły już blisko połowę polskiego rynku spożywczego. Teraz będą zmniejszać ofertę na półkach, by zaoszczędzić. To problem dla klientów i producentów.
Właśnie na Śląsku rusza pierwszy w kraju sklep sieci MR.DIY z domowymi akcesoriami. Polska będzie 13. rynkiem, na jakim działa sieć, i trzecim w Europie.
Zbliżający się Black Friday będzie poważnym testem nastawienia konsumentów do wydawania w sezonie świątecznym. Jak dotąd konsumenci deklarują wyższe wydatki niż ubiegłoroczne, a firmy logistyczne spodziewają się ok. 10-proc. wzrostu liczby paczek.
Europejczycy są coraz bardziej przekonani, że mogą wpłynąć na ochronę klimatu poprzez zmianę codziennych nawyków
Popularna w Polsce sieć sklepów sprzedająca elementy wyposażenia wnętrz ma problemy. Sąd w Warszawie otworzył postępowanie sanacyjne firmy DUKA – dowiedział się serwis dlahandlu.pl.
Sektor moto w Europie jest pogrążony w kryzysie, na to nakłada się ofensywa chińskich producentów. Co to oznacza dla polskiego biznesu?
Marną sytuację przewoźników drogowych potwierdzają statystyki sprzedaży opon, na które zapotrzebowanie cały czas maleje. Na szczęście spadki wyhamowują.
Rośnie zadłużenie miast, a uzależniony od rządowych dopłat rynek autobusów elektrycznych jest bardzo niestabilny, co zniechęca firmy przewozowe do inwestycji w tego rodzaju tabor.
Po tym jak założyciel firmy Streetscooter sprzedał prawa do elektrycznego samochodu dostawczego niemieckiej poczcie miał nastąpić wielki powrót tej niemieckiej marki. Tak się jednak nie stało, a teraz następuje kolejny nieoczekiwany zwrot akcji. W obliczu bankructwa produkcja ma zostać przeniesiona do Tajlandii.
Toczą się negocjacje z partnerem chińskim, firmą Geely. Jeśli dojdziemy do porozumienia, będziemy budować fabrykę i produkować w Polsce samochody elektryczne – mówi Jakub Jaworowski, minister aktywów państwowych.
O godzinie 19:00, rozpocznie się cyfrowa premiera nowego modelu Skody. To elektryczny SUV Elroq, którego będzie można zobaczyć w Salonie Online. Skoda stawia na nowy rodzaj polskiej premiery auta, którego można zobaczyć bez konieczności wychodzenia z domu.
Kryzys w branży i spiralę zwolnień nakręcają zmiany na europejskim rynku, w tym spadek popytu na auta spalinowe i parcie UE na rozwój elektromobilności.
Przy korzystaniu z karty i aplikacji do ładowania samochodów elektrycznych mamy do czynienia z dwoma odrębnymi dostawami w rozumieniu dyrektywy VAT, tj. świadczeniem usług (zapewnienie dostępu do punktów ładowania) oraz dostawą towarów (energii elektrycznej).
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas