Rzeź małych sklepów w Polsce. Najszybciej znikają spożywcze

Nie dość, że w 2022 r. zlikwidowano ich ok. 4 tys., to jeszcze niemal 10 tys. zostało zawieszonych. Odczuwają skokowy wzrost kosztów, wysoką inflację, konkurencję internetu, ale i dużych sieci.

Publikacja: 04.01.2023 22:00

Rzeź małych sklepów w Polsce. Najszybciej znikają spożywcze

Foto: PAP

Liczba sklepów w Polsce spada od lat, jeszcze w 2008 r. było ich ok. 460 tys., teraz to już niemal 90 tys. mniej – wynika z najnowszych danych wywiadowni Dun & Bradstreet, przygotowanych specjalnie dla „Rzeczpospolitej”. Tak szybkiego spadku jak w ostatnich miesiącach dawno jednak nie było.

– Przez rok z polskiego rynku zniknęło blisko 4 tys. sklepów. W kolejnych miesiącach może być jeszcze gorzej – mówi Tomasz Starzyk, rzecznik firmy. – W 2022 r. nieco ponad 9,5 tys. sklepów zawiesiło też działalność, co w skali roku oznacza wzrost liczby takich placówek o 72 proc.

372,1 tys.

sklepów działa obecnie w Polsce. Co roku znikają ich tysiące, zwłaszcza ogólnospożywczych.

Najszybciej znikają sklepy spożywcze, ale trend ten w różnej skali dotyka wszystkich sektorów. O minimalnych zwyżkach można mówić tylko w przypadku kilku działów, jak kwiaciarnie, sklepy sportowe czy te z wyrobami medycznymi.

Sytuacja jest z miesiąca na miesiąc trudniejsza. Po spadku popytu wywołanych najpierw pandemią i lockdownami doszła teraz rekordowo wysoka inflacja. – Jeszcze większe znaczenie mają bardzo szybko rosnące koszty utrzymania punktów stacjonarnych, gdzie często podwyżki cen energii i gazu sięgają kilkuset procent. Do tego dochodzą rosnące ceny produktów, co nie pozwala na zwiększenie sprzedaży – mówi Jolanta Tkaczyk, kierownik Katedry Marketingu Akademii Leona Koźmińskiego.

Sklepy stacjonarne muszą również konkurować o klientów choćby z internetowymi, co widać szczególnie mocno w przypadku sprzedawców kosmetyków, sprzętu elektronicznego czy odzieży i obuwia. W efekcie, nawet największe firmy handlowe w tych sektorach uruchamiają coraz mniej placówek.

– W 2022 r. liczba sklepów się nie zmieniła i jest ich 81. Przebudowaliśmy natomiast punkty w kilkunastu lokalizacjach – mówi Wioletta Batóg, rzecznik MediaMarktSaturn Polska.

Czytaj więcej

Małe sklepy w Polsce znikają tysiącami, a sieci rosną

W przypadku handlu spożywczego warunki konkurencji narzucają duże sieci, zwłaszcza dyskontowe, które mimo niesłychanie trudnych warunków wciąż się rozwijają. Lidl podaje, że nadal uruchamia po kilkadziesiąt sklepów rocznie, Biedronka tylko w końcówce grudnia otworzyła ich 24.

– Popyt konsumencki w efekcie wysokiej inflacji również maleje, co jest kolejnym wyzwaniem, zwłaszcza dla sklepów działających w pojedynkę. Dlatego liczba likwidacji czy zawieszeń działalności firm jest tak duża – mówi Maciej Ptaszyński, wiceprezes Polskiej Izby Handlu.

Handel
IKEA pożegnała Rosję. Sprzedała „klucz" do rosyjskiego rynku
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Handel
Rynek paczek ucierpi przez Trumpa. Polskę zaleją nie tylko chińskie produkty, ale też operatorzy?
Handel
Sklepy mogą się rozczarować czarnym piątkiem
Handel
To początek końca The Body Shop? Firma zbankrutowała na kolejnym rynku
Materiał Promocyjny
Najszybszy internet domowy, ale także mobilny
Handel
Wolne w Wigilię dzieli Polaków
Materiał Promocyjny
Polscy przedsiębiorcy coraz częściej ubezpieczeni