Czwarty kwartał to zawsze istne święto konsumpcji, dla wielu sektorów to absolutnie kluczowy okres w roku, a sam grudzień generuje obroty na poziomie dwóch czy trzech innych miesięcy. Niestety, kolejne sektory wskazują, że w tym roku może to wyglądać inaczej.
Ponad 60 proc. Polaków chce mniej wydać na prezenty dla dzieci. 54,5 proc. kupi je zaś głównie na promocjach – wynika z badania UCE Research dla Grupy SkipWish, które „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza.
Czytaj więcej
Historycznie najwyższe ceny zniechęcają klientów, a firmy oczekują w przyszłym roku nawet skurczenia się rynku. Popyt przesuwa się również na produkty używane.
– Na podobnie postawione pytanie rok i dwa lata temu niecałe 30 proc. Polaków odpowiadało, że kupi prezenty w promocjach. Widać więc różnicę, ale sklepy, podobnie jak konsumenci, odczuwają wysoką inflację i muszą z pewnych kwestii rezygnować – mówi Maciej Tygielski, współautor badania, ekspert rynku z Grupy SkipWish. – Kto będzie chciał kupić prezenty po obniżkach, na pewno to zrobi, tylko z nieco większym wysiłkiem niż rok czy dwa lata temu – dodaje.
42,6 proc. ankietowanych zaoszczędzi, przeznaczając na zakup prezentów mniej niż rok temu. 34 proc. poszuka podarunków w tańszych kategoriach, a 26,8 proc. zmniejszy ilość upominków. 11,9 proc. respondentów spróbuje coś zrobić we własnym zakresie, a 8,5 proc. kupi używane produkty.