Obniżka VAT pomoże liderom handlu, inni stracą

Rządowy pomysł rozpędzi machinę marketingową wielkich sieci. Konsumenci niemal wcale nie odczują obniżki, zmienią zwyczaje zakupowe i jeszcze częściej będą odwiedzać dyskonty.

Publikacja: 16.01.2022 21:00

Obniżka VAT pomoże liderom handlu, inni stracą

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak

Dyskonty narzucają zasady gry na polskim rynku i już wiele razy pokazały, że nikt nie jest w stanie nawiązać z nimi rywalizacji. Wszystko wskazuje na to, że w lutym rozpoczną kolejną ofensywę, a rząd tylko daje im narzędzia do skutecznego podboju rynku.

Szumna zapowiedź obniżenia do zera VAT na żywność konsumentom nie da wiele, zazwyczaj około kilkunastu, może 20 zł oszczędności miesięcznie na osobę. O ile cokolwiek, bo żywność drożeje z dnia na dzień, w przypadku wielu pozycji i tak może być droższa w lutym mimo obniżenia danin. Wielkie sieci poradzą sobie lepiej, z racji ogromnych obrotów mogą wywierać presję na producentów, aby ceny im obniżano. Do tego mają w ofercie głównie marki własne, na których marże są i tak wyższe, a ceny niższe. W efekcie sieć ma teraz możliwość manewru.

Pozostało jeszcze 87% artykułu

19 zł za pierwszy miesiąc czytania RP.PL

Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Handel
BSH przenosi dawną fabrykę Zelmera. Projekt za 600 mln zł
Handel
Meblarski potentat zamyka fabrykę. Kilkaset osób straci pracę
Handel
Polacy przestają kupować na bazarach, zwłaszcza ubrania
Handel
Biedronka pod kreską w 2024 r., spadła sprzedaż
Handel
Biedronka szuka nowych menedżerów. Obiecuje ekspresową karierę, 8,5 tys. zł i benefity