Inwestycje firm: dobre tempo bez zmian

Firmy głownie zamierzają inwestować w tym roku w maszyny i urządzenia, jedynie w turystyce najczęściej w planach jest szkolenie pracowników. Ale w tej części gospodarki aż połowa przedsiębiorstw nie ma planów inwestycyjnych na ten rok.

Publikacja: 25.02.2024 13:47

Inwestycje firm: dobre tempo bez zmian

Foto: Bloomberg

Tak wynika z badania koniunktury GUS. Urząd oprócz comiesięcznego sprawdzania nastrojów przedsiębiorców (na początku lutego wskaźnik koniunktury był ujemny 8,2, na poziomie podobnym jak miesiąc wcześniej, ale lepszym niż rok wcześniej), ale też zadaje dodatkowe pytania dotyczące konkretnych dziedzin działalności. W lutym zapytano przedsiębiorców o plany inwestycyjne i o bariery przeszkadzające w rozwijaniu inwestycji.

W budownictwie, handlu (hurtowym i detalicznym), transporcie i gospodarce magazynowej oraz turystyce (zakwaterowaniu i gastronomii) większość firm ma zamiar utrzymać poziom inwestycji z zeszłego roku. W przetwórstwie przemysłowym chce tak zrobić ok 44 proc. W większości działów więcej firm (ok 29 proc. w budownictwie do 22 proc. w turystyce) planuje spadek inwestycji. Nieco mniej (od 15 proc. w handlu hurtowym do 9 proc. w turystyce) zamierza więcej inwestować. Jedynie w przetwórstwie przemysłowym tyle samo firm (po ok 28 proc.) zamierza zwiększyć lub zmniejszyć nakłady inwestycyjne.

99zł za rok.
Bądź na bieżąco! Czytaj ile chcesz!

Kto zostanie nowym prezydentem? Kto zostanie nowym papieżem? Co się dzieje w USA? Nie przegap najważniejszych wydarzeń z kraju i ze świata!

99zł za rok.
Bądź na bieżąco! Czytaj ile chcesz!

Subskrybuj
gazeta
Gospodarka
Upadek człowieka, który stworzył forum w Davos
Gospodarka
Niemcy – militarny kolos na (jeszcze) glinianych nogach
Gospodarka
Od czerwca nowe warunki handlu UE z Ukrainą. Jak się zmienią?
Materiał Promocyjny
Zakaz fajerwerków to straty dla gospodarki i zagrożenie bezpieczeństwa
Gospodarka
Bruksela chce rozmawiać z Waszyngtonem o cłach. Proponuje rozwiązanie
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku