Aktualizacja: 09.03.2025 03:01 Publikacja: 30.11.2023 03:00
Foto: Adobe Stock
Z najnowszego badania „Zaufanie w biznesie” przeprowadzonego na zlecenie Rzetelnej Firmy pod patronatem Krajowego Rejestru Długów wynika, że co czwarta firma traci zaufanie do partnera biznesowego, gdy ten spóźni się z zapłatą za faktury siedem dni. Niemal 41 proc. firm daje kontrahentom drugą szansę, ale stosuje dodatkowe zabezpieczenie transakcji.
Branże z najmniejszą tolerancją dla spóźnialskich, które już po siedmiu dniach opóźnień w płatnościach tracą zaufanie do partnera biznesowego, to przede wszystkim transport (47 proc. wskazań) i produkcja (37 proc.). Blisko jedna trzecia badanych przedsiębiorstw traci zaufanie przy opóźnieniach wynoszących 15–30 dni, liderem w tej grupie o nieco większej cierpliwości jest branża budowlana (49 proc. wskazań).
Wielka Brytania przekazała Kijowowi pierwsze pieniądze pochodzące z dochodów z zamrożonych rosyjskich aktywów. To 752 mln funtów. Zostaną wydane na obronność Ukrainy. Do końca roku Brytyjczycy dorzucą jeszcze 1,5 mld funtów rosyjskich pieniędzy.
Islandia chce wrócić do rozmów o akcesji do UE, a nowi kandydaci zgłaszają zupełnie inną motywację, niż do tej pory, zauważa Marta Kos, komisarz ds. rozszerzenia UE, z którą "Rzeczpospolita" rozmawiała podczas forum inwestycyjnego EIB Forum w Luksemburgu.
Na polecenie Kremla policja rosyjska ma „niezawodnie zapewniać bezpieczeństwo ekonomiczne” kraju i doprowadzić do „oczyszczania gospodarki i finansów” z przestępczości, korupcji i prania pieniędzy.
- To porozumienie nie mogło przyjść w bardziej krytycznym momencie – podkreślała komisarz Marta Kos podczas podpisania porozumienia, dającego Ukrainie kolejne 2 mld euro wsparcia na odbudowę infrastruktury krytycznej.
Suzuki to nie tylko cenione samochody i motocykle, ale też i wielokrotnie nagradzane silniki zaburtowe. Dział Marine japońskiej marki obchodzi okrągłe urodziny.
USA wdrożyły podwyżki ceł na towary z Kanady, Meksyku i Chin. A wkrótce może dojść do kolejnych salw w wojnach handlowych.
Prezydent Stanów Zjednoczonych niecierpliwie czeka na dwie maszyny Air Force One. To boeingi B747-8, które zamówiła rosyjska linia Transaero. Były gotowe do odbioru, oblatane i dostosowane do rosyjskich wymogów. Transaero zbankrutowało w 2015 roku.
- Jeśli UE mocno odpowie na amerykańskie cła, oberwie Google, oberwie Facebook, oberwą te wszystkie firmy, które tutaj w Europie mają potężne interesy, to jest ponad 1,5 bln dolarów – mówi Piotr Kuczyński, ekonomista Xeliona, w programie Rzecz o Biznesie.
Wraz z wejściem w życie nowych przepisów przedsiębiorcy będą zobowiązani do uwzględniania zasad uniwersalnego projektowania już na etapie tworzenia produktów i usług, tak aby były one intuicyjne i dostępne dla jak najszerszego grona użytkowników – wyjaśnia Małgorzata Lorek, prezes zarządu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Koncesja przynosi korzyści obu stronom: podmiot publiczny otrzymuje zrealizowane zadania publiczne, a prywatny przedsiębiorca możliwość prowadzenia działalności w obszarach, które bez takiego zaangażowania byłyby dla niego niedostępne, a które są atrakcyjne z perspektywy biznesowej.
Najnowsza decyzja w sprawie znaku „Curry King” nie gwarantuje producentom z branży spożywczej możliwości uzyskania prawa ochronnego na znak towarowy z elementem słownym „King”. Wiele zależy od elementów dodatkowych oznaczenia.
Zakres korzystania z utworu, do którego upoważniony jest licencjobiorca, wyznaczony jest co do zasady konkretnymi polami eksploatacji. W praktyce umowy licencyjne zawierają również inne postanowienia wyznaczające dozwolony sposób korzystania z oprogramowania.
Jak pracuje słynny zespół deregulacyjny i jak chce wybrać 300 projektów do przedstawienia rządowi, z lawiny pomysłów, które do nich trafiły? O tym red. Aleksandra Ptak–Iglewska rozmawia w programie Rzecz o Biznesie z Adamem Malinowskim, dyrektorem krajowym Corporate Connections.
USA odcinają Ukrainę od danych wywiadowczych, a Donald Trump ponownie mówi o przejęciu Grenlandii. Niemcy planują gigantyczne wydatki i zmiany w konstytucji, a Unia Europejska podtrzymuje zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku. Tymczasem Chiny publikują ambitny plan gospodarczy na 2025 rok.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas