Międzynarodowa firma konsultingowa Brand Finance opublikowała nowy ranking „wartości marek narodowych”. Na czele Stany Zjednoczone, których marka wyceniana jest na 26,5 bln dol. Chiny (21,5 bln dol.) zajęły drugie miejsce, Niemcy (4,5 bln dol.) wskoczyły na podium, wyprzedzając Japonię (4,3 bln dol.).
Rosja straciła 8 pozycji w rankingu, spadając na 24., a szacowana wartość jej narodowej marki spadła o 144 miliardy dolarów z powodu agresji na Ukrainę, powodowanych tam zniszczeń, gwałtów, masowych mordów, ale też z powodu wykorzystywania surowców jako broni przeciwko demokratycznym krajom, co zniszczyło wiarygodność kraju jako dostawcy surowców.
Marka „Polska” jak rok temu jest na 22 miejsce między Irlandią (21 pozycja) a Belgią (23) i ma wartość ok. 690 mld dol.
Ranking Nation Brands firmy konsultingowej Brand Finance jest obliczany na podstawie oceny szeregu czynników związanych z danym krajem. Przede wszystkim jest to tzw. Global Soft Power Index, przez który autorzy rozumieją „zdolność narodu do wpływania na preferencje i zachowania różnych osób na arenie międzynarodowej (państw, korporacji, społeczeństw itp.) poprzez atrakcyjność i perswazję, a nie przez użycie siły”.
Czytaj więcej
Canpack, Makrochem z Lublina, Polpharma i TZMO – to przykłady przedsiębiorstw, które nadal widnieją na tzw. liście wstydu publikowanej przez Uniwersytet Yale.