Na razie plany zakładają, że debiut na warszawskim parkiecie odbędzie się w IV kwartale 2013 r. Oferta publiczna obejmie wyłącznie akcje należące do PKP – główny udziałowiec chce zachować pakiet kontrolny: 50 proc. plus jedna akcja. Wartość PKP Cargo jest nieoficjalnie szacowana na 4–5 mld zł.
PKP Cargo to największa w kraju firma zajmująca się kolejowymi przewozami towarowymi. W 2012 roku miała 267 mln zł skonsolidowanego zysku netto przy prawie 5,2 mld zł przychodów.
Cieniem na debiucie kładzie się roszczeniowa postawa związkowców, którzy domagają się nagrody z zysku za 2012 rok, premii za I kwartał, podwyżek pensji od 1 czerwca oraz gwarancji zatrudnienia. W przeciwnym razie związkowcy są gotowi przeszkodzić w przeprowadzeniu oferty. Niedawno odbyło się referendum, w którym ponad 95 proc. załogi poparło strajk.
Szefowie PKP Cargo oferują załodze gwarancję zatrudnienia na trzy lata i 120 mln zł na premie. Dla związkowców to za mało. Zarząd liczy na kontynuację rozmów w ramach sporu zbiorowego. Po podpisaniu protokołu rozbieżności kolejnym etapem mają być negocjacje z udziałem mediatora – jest nim były minister pracy i wicepremier Longin Komołowski. Związkowcy zadeklarowali, że będą uczestniczyć w rozmowach. Zgodnie z prawem, dopiero jeśli i one nie przyniosą rozstrzygnięcia, załoga ma prawo do przeprowadzenia strajku.