Coraz dłuższa sieć loklanych dróg

Widać efekty inwestycji drogowych w gminach. Lokalna sieć połączeń w ciągu pięciu lat wydłużyła się o 14 proc.

Publikacja: 26.03.2013 02:50

Gdzie więcej połączeń

Gdzie więcej połączeń

Foto: Rzeczpospolita

Red

Na koniec 2011 r. w ramach swojego majątku gminy dysponowały 237,24 tys. km dróg.  To aż o 29,3 tys. km, czyli ok. 14 proc. więcej niż w 2006 r. W tym okresie sieć dróg krajowych poszerzyła się o 2 proc., a wojewódzkich – nawet się lekko skurczyła.

Co więcej, liczba dróg najbardziej pożądanych – o twardej, ulepszonej nawierzchni wzrosła w gminach aż o 34 proc., a gruntowych o ok. 6 proc.

Trudno się dziwić takim wynikom, skoro w ostatnich latach gminach wydały na drogi miliardy złotych. Około 20–30 proc. wszystkich inwestycji (wspomaganych z funduszy Unii Europejskiej) pochłaniały właśnie drogi.

– W latach 2006–2011 oprócz inwestycji w główne ciągi komunikacyjne realizowaliśmy także plan utwardzania dróg gruntowych na osiedlach założonych 30–40 lat temu. Jednocześnie wprowadzaliśmy tego typu inwestycje na nowych osiedlach, ale przy współudziale finansowym mieszkańców. To znakomicie poprawiło jakość życia naszych mieszkańców – podkreśla Rafał Bukowski z urzędu miasta Leszno.

– Rozwój sieci dróg lokalnych, gminnych i powiatowych jest bardzo istotny – komentuje Bogusław Kowalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. – To z niej korzystają mieszkańcy, dojeżdżając na co dzień do pracy czy szkół.  Gmina z bardzo słabymi drogami lokalnymi, nawet jeśli gdzieś obok przebiega autostrada, też ma nikłe szanse na rozwój, bo firmy nie będą miały jak dojechać do swojej lokalizacji ani jak przetransportować towarów – dodaje.

Kowalski podkreśla, że najsłabszym ogniwem lokalnej sieci są drogi powiatowe – dziurawe, wąskie, niedoinwestowane. W 2011 r. w porównaniu z rokiem 2006 długość dróg powiatowych nie zwiększyła się, a tych o lepszej nawierzchni przybyło mniej niż 3 proc.

Na koniec 2011 r. w ramach swojego majątku gminy dysponowały 237,24 tys. km dróg.  To aż o 29,3 tys. km, czyli ok. 14 proc. więcej niż w 2006 r. W tym okresie sieć dróg krajowych poszerzyła się o 2 proc., a wojewódzkich – nawet się lekko skurczyła.

Co więcej, liczba dróg najbardziej pożądanych – o twardej, ulepszonej nawierzchni wzrosła w gminach aż o 34 proc., a gruntowych o ok. 6 proc.

Finanse
Polacy niespecjalnie zadowoleni ze swojej sytuacji finansowej
Finanse
Norweski fundusz emerytalny z miliardową stratą
Finanse
TFI na zakupach, OFE wyprzedają polskie akcje
Finanse
Revolut przedstawia potężne zyski i ambitne plany. Również dla Polski
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Partnera
Nowe podejście do finansowania - szansa dla Polski