Wymagania pracowników wobec pracodawcy zmieniają się, szczególnie w specyficznej sytuacji wywołanej epidemią. Zmiany w postrzeganiu idealnej firmy widać przede wszystkim u ludzi młodych.
Jak wynika z raportu, na zaufanie do pracodawcy oraz na postrzeganie jego marki przez młodych ludzi mają wpływ przede wszystkim: transparentność wynagrodzenia (56 proc. wskazań) oraz opinia znajomych (54 proc.). Dobry pracodawca to dla młodych ludzi taki, który już teraz buduje z nimi relacje w partnerski sposób, stawiając na ważne dla nich tematy, takie jak rozwój, dzielenie się wiedzą i wsparcie działalności na uczelniach, najchętniej podczas spotkań umożliwiających interakcję.
Młodzi potrzebują autorytetów – 67 proc. woli szefa, który jest autorytetem, niż przełożonego, który jest kolegą. Stawiają też na fizyczne interakcje międzyludzkie – 61 proc. chce pracować w zespole z doświadczonymi kolegami, 51 proc. chce mieć pracę, która jest pasją, a dla 66 proc. ważna jest praca zgodna z wartos?ciami. Najważniejsze w pierwszej pracy są: przyjazna atmosfera, zdobycie doświadczenia zawodowego i poczucie, że praca ma sens.
– Zanim pokolenie Z zmieni rynek pracy, pracodawcy przejdą rewolucję, która rozpoczęła się wraz z wybuchem pandemii i w wielu firmach przyspieszyła tempo spodziewanych przemian: powszechnej pracy zdalnej, agilowego przystosowania się do nowych warunków, nieuchronnej automatyzacji i zmiany sposobu myślenia liderów w tej rzeczywistości – tłumaczy Tina Sobocińska, dyrektor zespołu Human Capital w PwC. – Pokolenie Z jest otwarte na wartości, budowanie społeczności, bardziej na „być" niż „mieć" przy zapewnieniu transparentności i sprawiedliwości wynagrodzeń i benefitów.
Podejmując decyzję o aplikowaniu na ofertę zatrudnienia, młodzi Polacy dokładnie sprawdzają przyszłego pracodawcę. Prawie wszyscy sprawdzają profil działania firmy oraz poziom wynagrodzenia, a 78 proc. kandydatów – ofertę benefitów. 86 proc. poszukujących pracy sprawdza opinie na temat pracodawcy w internecie, natomiast profile pracodawców w mediach społecznościowych sprawdza niemal 60 proc. uczestników badania. Dla prawie 70 proc. badanych ważne są wartości firmy oraz jej wizja i misja.