Zdaniem ekspertów z Polskiego Alarmu Smogowego tylko nieliczne miasta w Polsce prowadzą politykę związaną z walką z zanieczyszczeniami spowodowanymi nadmiernym ruchem samochodowym, a wymiana floty na pojazdy elektryczne będzie powolna i nie rozwiąże problemu smogu w krótkim czasie.
Raport European Clean Air Center pokazuje, że czynnikami, które mają największy wpływ na spadek stężeń pyłów PM10, są zarówno likwidacja kotłów na węgiel i drewno, jak i zmiany pogodowe. Miastem, które prowadzi najskuteczniejszą politykę antysmogową, jest Kraków, gdzie stężenie PM10 spadło aż o 22,9 µg/m3. Także Zakopane odnotowało zmniejszenie stężenia o 13,4 µg/m3. W Krakowie w ciągu ostatnich lat zlikwidowano ponad 18 tys. kopciuchów. Warszawa w tym samym czasie pozbyła się niespełna 2 tys. tego typu pieców. Takie kotły nadal dymią w prawie 3 mln polskich domów. Z raportu wynika, że w Warszawie i w Gdańsku jakość powietrza się pogorszyła (odpowiednio wzrost stężenia o 3,3 µg/m3 i 5,1 µg/m3).
Narzędzia do walki z zanieczyszczeniem środowiska
Na jakość powietrza wpływ ma także ruch komunikacyjny. Rząd pracuje nad nowymi rozwiązaniami związanymi m.in. z rozwojem elektromobilności. Jak podkreśla Ministerstwo Klimatu i Środowiska, od momentu wejścia w życie pierwszej ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych w Polsce oraz na całym świecie nastąpił dynamiczny rozwój transportu nisko- i zeroemisyjnego oraz rozwiązań przyczyniających się do zmniejszenia jego negatywnego wpływu na środowisko. Resort pracuje nad nowymi rozwiązaniami.
– Zmiany mają służyć jeszcze lepszemu wsparciu rozwoju elektromobilności oraz infrastruktury paliw alternatywnych, a tym samym zachęcać do zakupu pojazdów napędzanych tymi paliwami – czytamy na stronie resortu.
Najważniejsze zmiany wobec obecnie obowiązujących przepisów to m.in.: obowiązek tworzenia stref czystego transportu w gminach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców, wprowadzenie ułatwień w budowie punktów ładowania w budynkach wielorodzinnych, wprowadzenie zerowej stawki opłat drogowych i środowiskowych dla pojazdów niskoemisyjnych o masie własnej powyżej 3,5 t, wprowadzenie ułatwień dla świadczenia usług w systemie krótkoterminowego najmu samochodów.