Airbus zapowiada cięcia w zatrudnieniu

Europejski producent samolotów przedstawił ponurą ocenę skutków pandemii i uprzedził 135 tys, zatrudnionych, że może dojść do większej redukcji zatrudnienia

Publikacja: 27.04.2020 12:09

Airbus zapowiada cięcia w zatrudnieniu

Foto: Bloomberg

W liście do załogi prezes Guillaume Faury stwierdził, że Airbus „traci gotówkę z bezprecedensową szybkością", a ostatni spadek produkcji o jedną trzecią czy nawet więcej nie jest jeszcze najgorszym scenariuszem. List rozesłano pracownikom w piątek (24 kwietnia) wieczorem, na kilka dni przed publikacją bilansu I kwartału.

Airbus przystąpił do korzystania z rządowego programu wspierania technicznego bezrobocia, zaczął od 3 tys. pracowników we Francji, „ale możemy teraz potrzebować planu dalekosiężnych działań. Stawką jest przetrwanie Airbusa, jeśli teraz nie będziemy działać" — stwierdził Faury.

Przedstawiciele branży lotniczej uważają, że latem może ruszyć plan restrukturyzacji, podobny do Power8 z 2007 r., który zlikwidował 10 tys. miejsc pracy, ale prezes wskazał, że firma już rozpatruje wszystkie opcje czekając na wyjaśnienie się kwestii popytu. Osoby znające temat mówią, że Airbus prowadzi też rozmowy z rządami krajów europejskich o skorzystaniu z rozwiązań pomocowych dla firm mających poślemy, w tym o pożyczkach gwarantowanych przez państwo. Firma uruchomiła dodatkowe linie kredytowe od banków, aby zyskać czas na zaadaptowanie się i zmianę swej wielkości.

Chcąc ograniczyć odpływ gotówki Airbus zapowiedział w kwietniu zmniejszenie produkcji samolotów wąskokadłubowych o jedną trzecią do 40 miesięcznie, a szerokokadlubowcyh o 42 proc. „Innymi słowy, w ciągu zaledwie kilku tygodni straciliśmy z grubsza jedną trzecią naszego biznesu, I szczerze mówiąc, nie jest to jeszcze najgorszy scenariusz, jaki nas czeka" — napisał Faury. Reuter podał 3 kwietnia, że Airbus rozpatruje scenariusze zmniejszenia produkcji nawet o połowę, Boeing ma ogłosić w tym tygodniu porównywalne cięcia, np. produkcję tylko sześciu B787 miesięcznie.

Według prezesa Faury, nowy plan produkcji Airbusa będzie obowiązywać tak długo, ile będzie potrzeba na zrobienie dokładniejszej oceny popytu, potrwa to jakieś 2-3 miesiące. Jego zdaniem, za wcześnie jeszcze na ocenę kształtu i tempa odbudowy, ale wspomniał o różnych scenariuszach; krótkiego i głębokiego kryzysu z szybkim odbiciem albo dłuższego z bardziej dotkliwym spadkiem i powrotem do poprzedniego poziomu popytu za 5 czy 10 lat. Analitycy i przewoźnicy mówili dotąd w większości o zapaści trwającej 3-4 lata. „Niestety przemysł lotniczy wejdzie w ten nowy świat znacznie słabszy i bardziej narażony od tego, jaki był wcześniej" — napisał Faury.

Ekonomia
Podcast „Twój Biznes”: Nowe restrykcje USA na chipy: Polska w gronie krajów drugiej kategorii
Materiał Promocyjny
Gospodarka natychmiastowości to wyzwanie i szansa
Ekonomia
Biznes ma szansę zbudować kapitalizm interesariuszy
Ekonomia
Wojciech Trojanowski, członek zarządu Strabag Polska: Jest optymizm, ale i wiele wyzwań
Ekonomia
Pogrom byków na GPW. Gdzie jesteś św. Mikołaju?
Materiał Promocyjny
Suzuki Vitara i S-Cross w specjalnie obniżonych cenach. Odbiór od ręki
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
Materiał Promocyjny
Wojażer daje spokój na stoku