W internecie co pewien czas pojawiają się kolejne odmiany złośliwego oprogramowania, które może stwarzać zagrożenie dla klientów korzystających z bankowości elektronicznej i mobilnej. Ataki mogą mieć różne formy: z jednej strony cyberprzestępcy generują fałszywe strony serwisu transakcyjnego banku, z drugiej starają się infekować komputery szkodliwymi programami (wirusy, robaki itp.). Cel zawsze jest podobny: przejęcie wpisywanych podczas logowania identyfikatorów klientów oraz ich spersonalizowanych haseł. Warto zachować środki ostrożności, nie należy się jednak obawiać korzystania z dostępu do konta online. Wystarczy tylko stosować się do kilku zasad. Jeśli będziesz trzymać się tych podstawowych reguł, dostęp do konta online będzie nie tylko wygodny, ale i bezpieczny. Co zatem zrobić, aby bezpiecznie korzystać ze swojego konta online i ochronić komputer?
Broń na wirusy i robaki
Eksperci radzą przede wszystkim korzystanie wyłącznie z legalnych systemów operacyjnych (Windows, Linux) oraz wyposażenie urządzenia stacjonarnego czy laptopa w odpowiednie zabezpieczenia. Wśród tych podstawowych jest tzw. firewall, czyli zapora sieciowa chroniąca komputer i serwery przed intruzami. Firewall na domowym komputerze sprawdza cały ruch sieciowy wchodzący i wychodzący, ogranicza i zabrania dostępu w obydwie strony nieznanym programom lub użytkownikom. Ważne jest doposażenie sprzętu w oprogramowanie antywirusowe i zabezpieczające przed internetowymi robakami. Jego zadaniem jest wykrywanie, zabezpieczanie, zwalczanie, usuwanie i naprawianie szkód spowodowanych wirusami (wirusy potrafią wyłudzać dane umożliwiające realizację płatności w bankowości internetowej, kraść tożsamość, a także infekować pliki, uszkadzać je czy nawet kasować). Aby taki program był jednak skuteczny, należy go odpowiednio często aktualizować. Dzięki temu zbiera on informacje o najnowszych wirusach i dostaje instrukcje, które pozwalają mu je zwalczać i naprawiać.
Trzecią kategorią programów niezbędnych dla bezpiecznego korzystania z bankowości internetowej na komputerach są tzw. antyspamy. To rodzaj oprogramowania służącego do blokowania niechcianej korespondencji przesyłanej drogą elektroniczną. W ten sposób (mailowo)bowiem często rozsyłane są wirusy i robaki. Oprogramowanie antyspamowe filtruje więc wiadomości w skrzynce, wykorzystując tzw. czarne listy adresów i domen. Jednak i te programy nie są bezbłędne. Warto pamiętać, że potrafią one czasem zablokować bezpieczną korespondencję, która powinna być dostarczona lub dopuścić do skrzynki odbiorczej taką, która może stanowić ewentualne zagrożenie.
Szyfrowane połączenie
Odpowiednio chroniony komputer to tylko jeden z elementów bezpiecznej bankowości elektronicznej. Pamiętać należy również o kilku podstawowych zasadach korzystania z e-konta. Podstawa to odpowiednio skonstruowane i co pewien czas zmieniane hasło do logowania w serwisie banku. Im hasło jest dłuższe (ma więcej znaków) i bardziej skomplikowane (małe i duże litery, cyfry i znaki specjalne), tym trudniej będzie je złamać potencjalnemu cyberprzestępcy. Kiedy korzystasz z serwisu transakcyjnego upewnij się również, że w oknie przeglądarki w pasku adresu przed https:// pojawia się kłódka. Ten znak oznacza, że połączenie internetowe jest szyfrowane. Tylko wówczas możesz mieć pewność, że wszystkie informacje wymieniane między komputerem a serwerami banku przesyłane są w sposób bezpośredni, bez „pośredników".
Jeśli stosujesz się do tych reguł, bankowość internetowa jest nie tylko wygodna, ale i bezpieczna. Wszystkie informacje, w tym identyfikator i hasło, są zaszyfrowane, a dokonywane transakcje dodatkowo wymagają potwierdzenia esemesem lub hasłami jednorazowymi.