Polska handlem stoi

Polska z najsilniejszą reprezentacją wśród największych firm handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej.

Publikacja: 12.09.2017 13:24

Grzegorz Sielewicz, główny ekonomista Coface w Europie Środkowo-Wschodniej.

Grzegorz Sielewicz, główny ekonomista Coface w Europie Środkowo-Wschodniej.

Foto: materiały prasowe

Prawie co trzecia firma z grupy 76 największych wschodnioeuropejskich przedsiębiorstw z branży handlowej pochodzi z Polski - zaliczają się do nich podmioty rodzime, ale także polskie spółki zagranicznych koncernów.

W 2016 roku branża handlowa dynamicznie zwiększyła wyniki finansowe – obroty były wyższe o 6,6 proc. a zyski wzrosły jeszcze silniej – o ponad 21 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Największe firmy w regionie Europy Środkowo-Wschodniej były w stanie umacniać swoją pozycję rynkową na przestrzeni 2016 r. Sprzyjały temu rosnące wydatki gospodarstw domowych, a konsumpcja prywatna stała się siłą napędową wschodnioeuropejskich gospodarek. W obliczu obniżającej się stopy bezrobocia, zwiększających się płac i rosnących wskaźników optymizmu, konsumenci zwiększali zakupy nie tylko towarów bieżącej potrzeby, ale także dóbr trwałego użytku. Ponadto, spośród 500 firm ujętych w rankingu TOP 500 CEE, przedsiębiorstwa handlowe to największy pracodawca zatrudniający ponad 1/4 wszystkich pracowników w tej grupie. Niemniej jednak, sprzyjające otoczenie makroekonomiczne nie wyeliminowało wszystkich trudności. Wysoka konkurencja narzucała niskie marże i niejednokrotnie walkę cenową pomiędzy podmiotami z branży handlowej. Jednak konkurowanie o klienta było znacznie trudniejszym zdaniem dla mniejszych firm niż dużych przedsiębiorstw, ze względu na słabszą siłę negocjacyjną małego biznesu.

Tylko 69 zł za pół roku czytania.

O tym, jak szybko zmienia się świat. Czy będzie pokój na Ukrainie. Co się dzieje w kraju przed wyborami. Teraz szczególnie warto wiedzieć więcej. Wyjaśniamy, tłumaczymy, inspirujemy.

Ekonomia
Pracownik w centrum uwagi organizacji
Ekonomia
Korzyści dla firmy z wynajmu długoterminowego
Ekonomia
Czy sukces może uśpić czujność lidera?
Materiał Promocyjny
Porównywarka finansowa, czyli jak szybko wybrać najlepszy produkt bankowy
Materiał Promocyjny
Sześćdziesiąt lat silników zaburtowych Suzuki
Ekonomia
Świetny debiut Diagnostyki na GPW. Akcje mocno w górę