Koniec kolejek przed kasami?

W przyszłym miesiącu dwa zakłady energetyczne umożliwią swoim klientom płacenie rachunków za pomocą automatycznych terminali. Pierwsza tego typu oferta w kraju ma pomóc rozładować kolejki w punktach obsługi klienta. W przyszłości urządzenia pozwolą płacić także za gaz, telefon itp.

Aktualizacja: 22.11.2007 02:37 Publikacja: 21.11.2007 18:41

Koniec kolejek przed kasami?

Foto: Fotorzepa, Ryszard Waniek Rys Ryszard Waniek

Miesięcznie w Polsce opłacanych jest do 70 mln rachunków. Zdecydowana większość na poczcie (ponad 50 proc.) i w biurach obsługi klienta, np. zakładów energetycznych. – Możliwość dokonywania takich opłat bez lub z niższą prowizją powoduje, że klienci wybierają ten sposób regulowania należności, mimo że często wiąże się to ze stratą czasu w kolejkach – mówi Krzysztof Woźniak, szef projektów w warszawskiej firmie informatycznej Arcus.

Firma wprowadziła na rynek i wdraża w kilku zakładach energetycznych rozwiązania do obsługi tzw. masowych płatności. – Usprawnią one płatności, których nadal będzie można dokonać bez prowizji – podkreśla Krzysztof Woźniak.

Automaty usytuowane w biurach obsługi klientów lub np. w centrach handlowych zeskanują rachunki i pobiorą opłatę (gotówką lub za pomocą karty bankowej). Mogą również pełnić funkcję informacyjne oraz służyć do sprzedaży innych produktów lub usług na zasadzie przedpłaty.

Arcus liczy, że jego oferta – autorskie oprogramowanie i sprzęt od portugalskiego partnera – znajdzie zastosowanie także w innych firmach obsługujących dużą liczbę klientów, którzy dokonują okresowych opłat.

Rozwiązanie wzorowane jest na portugalskich systemach wykorzystywanych m.in. przez Portugal Telecom oraz tamtejsze zakłady energetyczny EDP, które mają ponad 9 mln klientów.

W przeciwieństwie do powszechnie stosowanych w kraju bankomatów, a także m.in. urządzeń do spłacania rat kredytów – inne maszyny samoobsługowe wykorzystywane są na niewielką skalę. Dopiero od niedawna sklepy Auchan zaoferowały klientom możliwość skorzystania z kas samoobsługowych.

Miesięcznie w Polsce opłacanych jest do 70 mln rachunków. Zdecydowana większość na poczcie (ponad 50 proc.) i w biurach obsługi klienta, np. zakładów energetycznych. – Możliwość dokonywania takich opłat bez lub z niższą prowizją powoduje, że klienci wybierają ten sposób regulowania należności, mimo że często wiąże się to ze stratą czasu w kolejkach – mówi Krzysztof Woźniak, szef projektów w warszawskiej firmie informatycznej Arcus.

Ekonomia
Złoty wiek dla ambitnych kobiet
Materiał Promocyjny
Berlingo VAN od 69 900 zł netto
Ekonomia
Rekordowy Kongres na przełomowe czasy
Ekonomia
Targi w Kielcach pokazały potęgę sektora rolnego
Ekonomia
Gminy przechodzą na OZE – nie zostań w tyle!
Materiał Promocyjny
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Ekonomia
Pracownik w centrum uwagi organizacji
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście