OC będzie drożeć

Rozmowa: Maciej Jankowski, prezes grupy Aviva w Polsce

Publikacja: 09.03.2011 02:27

Maciej Jankowski

Maciej Jankowski

Foto: Fotorzepa, Szymon Łaszewski Szymon Łaszewski

W ubiegłym roku Aviva Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie zwiększyło składkę brutto o 14 proc., do 1,9 mld zł z 1,7 mld zł w 2009 r. Wynik ten został osiągnięty mimo wycofania się spółki z poliso- lokat. Minimalnie poprawiony został wynik techniczny Aviva TUŻ, z 467 mln zł w 2009 r. do 476 mln zł w 2010 r. Z kolei Aviva Towarzystwo Ubezpieczeń Ogólnych zwiększyło składkę przypisaną brutto z 201 mln zł do 259 mln zł (wzrost o 29 proc.), co firma zawdzięcza wzrostowi sprzedaży ubezpieczeń komunikacyjnych oraz ubezpieczeń dla firm. Pogorszył się jednak wynik techniczny firmy, strata wyniosła 84 mln zł w stosunku do 53 mln zł w 2009 r., jak również wynik netto, strata w 2010 r. wyniosła 66 mln zł (37 mln zł rok wcześniej). Prezes Aviva Maciej Jankowski wyjaśnia, że ujemny wynik finansowy spółki wynika z rozwoju skali działalności oraz wyjątkowo ciężkich w skutkach klęsk żywiołowych.

zuza

 

Rozmowa: Maciej Jankowski, prezes grupy Aviva w Polsce

Rz: Zwyżki Aviva w ubezpieczeniach komunikacyjnych są dobrą wiadomością? W 2009 r. branża straciła w tym sektorze 1 mld zł.

Maciej Jankowski: Ubezpieczenia majątkowe to w dłuższej perspektywie biznes skali.Uważamy, że składki będą stopniowo zmierzać ku poziomom europejskim.

Nie jest możliwe, by na dłuższą metę sektor był nierentowny.

Jak bardzo ceny mogą urosnąć?

To zależy od horyzontu czasowego i tempa wzrostu szkód osobowych w szkodach ogółem. Druga kwestia to niezauważany z perspektywy dnia codziennego wzrost zamożności ludzi, co oznacza kupowanie coraz nowszych i lepszych aut, a zatem i rosnącą chęć ich ubezpieczania. Oznacza to jednak też wypłaty wyższych odszkodowań, zatem rosnące ceny ubezpieczeń nie przełożą się wprost na zysk ubezpieczycieli.

Najprostsze porównanie to nasi południowi sąsiedzi – w Czechach i na Słowacji koszty OC komunikacyjnego są prawie dwukrotnie wyższe niż u nas.

Czy przewiduje pan istotne zmiany na tym rynku?

Jeszcze niedawno w Polsce wypłaty za szkody osobowe wynosiły kilkanaście procent odszkodowań z ubezpieczeń komunikacyjnych, z kolei na Zachodzie stanowią one połowę wypłat. Można oczekiwać, że nasz rynek będzie podążał w podobnym kierunku. Jednocześnie cały sektor będzie się dynamicznie rozwijał.

Jak ocenia pan wpływ zmian w OFE na wasz biznes i cały sektor?

Rentowność działalności PTE się obniży. Nie sądzę, by ktokolwiek był chętny do fuzji i przejęć, bo oznaczałoby to wejście w bardzo niepewną materię. Możliwe wydaje się łączenie małych podmiotów, jednak nie przewiduję dużych przejęć. Ważne, by przypomnieć, że zmiany w ustawie o OFE z 2009 r. objęły dwa największe fundusze dyskryminującymi zapisami. Chodzi o to, że od aktywów przekraczających 45 mld zł nie możemy pobierać żadnych opłat za zarządzanie, ale jednocześnie gwarantujemy osiągnięcie minimalnej stopy zwrotu od całości aktywów. Dziś aktywa Aviva OFE to ok. 53 mld zł. Gdybym w obecnych warunkach zaproponował ewentualne przejęcie innego OFE, akcjonariusze zapewne wybuchnęliby śmiechem.

 

Ekonomia
W biznesie nikt nie może iść sam
Ekonomia
Oszczędna jazda – techniki, o których warto pamiętać na co dzień
Ekonomia
Złoty wiek dla ambitnych kobiet
Ekonomia
Rekordowy Kongres na przełomowe czasy
Materiał Promocyjny
Jak Meta dba o bezpieczeństwo wyborów w Polsce?
Ekonomia
Targi w Kielcach pokazały potęgę sektora rolnego