Podróż Bidena na Bliski Wschód bez natychmiastowych rezultatów

Za kilka tygodni okaże się czy wizyta prezydenta USA w Izraelu i Arabii Saudyjskiej przyniosła zamierzone efekty w postaci spadku światowych cen ropy.

Publikacja: 16.07.2022 19:05

Od lewej: Hamad ibn Isa Al Chalifa - król Bahrajnu, Joe Biden - prezydent USA, Mohammed bin Salman -

Od lewej: Hamad ibn Isa Al Chalifa - król Bahrajnu, Joe Biden - prezydent USA, Mohammed bin Salman - saudyjski następca tronu, Abd Allah II - król Jordanii i Tamim ibn Hamad Al Sani - emir Kataru

Foto: EPA/SAUDI PRESS AGENCY HANDOUT

Podróż Joe Bidena na Bliski Wschód miała w zasadzie jeden zasadniczy cel w postaci skłonienia Arabii Saudyjskiej oraz innych państw naftowych regionu do zwiększenia produkcji i dostaw ropy na rynki światowe. Nie jest to wykluczone biorąc po uwagę możliwości techniczne. Nie tylko Arabii Saudyjskiej ale innych państw Zatoki Perskiej z których liderami Biden spotkał się w Dżuddzie. Na początku sierpnia odbędzie się posiedzenie państw OPEC Plus i wtedy dopiero okaże się czy wysiłki Bidena przyniosły jakieś rezultaty. Arabia Saudyjska jest nieformalnym przywódcą grupy trzynastki największych producentów będących członkami kartelu. Rosja z kolei przewodzi dziesiątce innych producentów ściśle współpracujących z OPEC w formuje OPEC Plus.

Pozostało jeszcze 83% artykułu

Tylko 69 zł za pół roku czytania.

O tym, jak szybko zmienia się świat. Czy będzie pokój na Ukrainie. Co się dzieje w kraju przed wyborami. Teraz szczególnie warto wiedzieć więcej. Wyjaśniamy, tłumaczymy, inspirujemy.

Dyplomacja
Donald Trump wstrzymał pomoc wojskową dla Ukrainy
Dyplomacja
USA zaczynają wojnę handlową z sąsiadami. Donald Trump nałożył cła na Kanadę i Meksyk
Dyplomacja
Lech Wałęsa pisze do Donalda Trumpa. „W Białym Domu jak na przesłuchaniu przez SB”
Dyplomacja
Austria ma nowy rząd. Największa partia do niego nie weszła
Materiał Promocyjny
Zrównoważony rozwój: biznes między regulacjami i realiami
Dyplomacja
Szwecja: Próba sabotażu. Cała Gotlandia mogła zostać pozbawiona wody
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”