Wśród firm, które przeszły przez całą procedurę implementacyjną, aż 80 proc. potwierdziło osiągnięcie przez nich zamierzonych korzyści, a w dwóch trzecich przypadków cały proces wiązał się z koniecznością realizacji szerszej transformacji. Przedsiębiorstwa, które przerwały próbę wdrożenia rozwiązań AI (8 proc. ankietowanych), wskazują przede wszystkim na trudności technologiczne (42 proc.) oraz wysokie koszty (37 proc.).
– Polskie firmy z dużym optymizmem przyjęły rozwój narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, dostrzegając, że sprawna adopcja umożliwia szybsze zbudowanie przewagi konkurencyjnej. Jak wynika z badania zrealizowanego na zlecenie EY, otwartość zarządów idzie jednak w parze z przezornością. Wynika to z faktu, że implementacja rozwiązań AI to działanie kompleksowe, a cały proces wdrożeniowy dotyka wielu funkcji w ramach organizacji. Dlatego tak ważne jest klarowne określenie celu, któremu ma służyć wprowadzane rozwiązanie oraz spodziewane korzyści z wdrożenia – mówi Jacek Kędzior, partner zarządzający EY Polska.
Sam proces implementacji narzędzi opartych na sztucznej inteligencji odbywa się przede wszystkim w oparciu o jeden z trzech schematów– wdrożenie w całości przez zewnętrzną firmę (32 proc.), przez wewnętrzny dział przy współpracy z zewnętrznymi dostawcami (29 proc.) oraz wyłącznie w oparciu o zasoby wewnętrzne (26 proc.). Tak bardzo zbliżone rozłożenie wszystkich opcji wskazuje, że przedsiębiorstwa w Polsce wciąż pozostają na etapie testów. Weryfikują różne rozwiązania, aby w przyszłości wybrać to najlepiej dostosowane do własnych możliwości. Wyniki badania wskazują jednak, że wraz ze zdobywanym doświadczeniem firmy chętniej sięgają po wsparcie zewnętrznych ekspertów, posiadających szerszą ekspertyzę.
W zakresie sztucznej inteligencji firmy w Polsce znajdują się na początku technologicznej drogi. Do tych rozwiązań podchodzą z dużą otwartością, ale i pragmatyzmem, który wymusza pewną ostrożność. Przekłada się to na stopniową eksperymentację i adaptację w wybranych obszarach działalności firmy.
W kolejnych miesiącach należy spodziewać się dynamicznego rozwoju procesu wprowadzenia rozwiązań sztucznej inteligencji do firm, zwłaszcza wśród organizacji mających za sobą pierwsze doświadczenia. W momencie ukształtowania podstaw wiele przedsiębiorstw, dostrzegając realne korzyści z wprowadzonych zmian, będzie chciało zrobić kolejny krok – mówi Ewa Nowakowska, partnerka w zespole Technology Consulting, EY Polska.