Potrzebne przyspieszenie na torach

Największymi szansami dla towarowego transportu kolejowego są inwestycje i wymogi ekologiczne, zaś zagrożeniami – konkurencja ze strony ciężarówek i niewystarczające możliwości przeładunkowe – wynika z raportu „Stan i perspektywy rozwoju polskiej kolei", przygotowanego przez Instytut Biznesu.

Publikacja: 23.09.2021 21:00

Potrzebne przyspieszenie na torach

Foto: Shutterstock

Autorzy publikacji zauważają, że mimo wzrostu przewożonych towarów udział kolei w przewozie towarów systematycznie maleje. W 2019 r. stanowił 10,5 proc., podczas gdy transport drogowy (notujący dynamiczny rozwój) wyniósł 86,5 proc. Dla porównania w 2005 r. udział kolei w przewozach dóbr wynosił 14,7 proc., a przewozy drogowe zajmowały 79,2 proc. ogółu.

Przyczyną takiego stanu rzeczy, podobnie jak w przypadku przewozów pasażerskich, jest słaby stan infrastruktury, co powoduje, że pociągi towarowe poruszają się z niewielką prędkością, co obniża konkurencyjność kolei. Średnia prędkość przewozów towarowych w Polsce w 2018 r. wyniosła 21,5 km/h, spadając o 14 proc. wobec wcześniejszego roku. Również w przewozach intermodalnych średnia prędkość spada nieprzerwanie od 2015 r. i na koniec 2018 wyniosła 28,6 km/h.

BLACK WEEKS -75%

Czytaj dalej RP.PL. Nie przegap oferty roku!
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Dodatki
Xtreme Fitness Gyms – dynamiczny rozwój franczyzy w branży fitness
Dodatki
Otwórz własną placówkę partnerską Banku Millennium
Dodatki
Co tydzień nowa placówka – VeloBank zaprasza franczyzobiorców
Dodatki
Franczyza McDonald’s: „Budujemy biznes oparty na partnerskich relacjach”
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Dodatki
Magazyn energii i instalacja fotowoltaiczna – klucz do efektywności energetycznej obiektów przemysłowych