Zgoda na przetwarzanie danych osobowych - w jakim wieku młody Polak wyrazi ją samodzielnie

Polska musi zdecydować, czy wystarczy mieć 13 czy aż 16 lat, by wyrazić zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych.

Aktualizacja: 10.02.2017 10:14 Publikacja: 10.02.2017 06:30

Zgoda na przetwarzanie danych osobowych - w jakim wieku młody Polak wyrazi ją samodzielnie

Foto: www.sxc.hu

Wyrażenie zgody na przetwarzanie danych to warunek korzystania z wielu usług internetowych, jak gry czy media społecznościowe. Nowe unijne przepisy przewidują, że by móc ją dawać samodzielnie, trzeba skończyć 16 lat. Państwa członkowskie mogą jednak obniżyć ten wiek do 13 lat.

Marek Michalak, rzecznik praw dziecka, i Edyta Bielak-Jomaa, generalny inspektor ochrony danych osobowych, rozpoczęli dyskusję, jaką granicę przyjąć w Polsce. Zdaniem Michalaka dzieci mają prawo do zdobywania informacji oraz wyrażania swoich poglądów i coraz częściej korzystają z nich także za pośrednictwem sieci. Nie powinno im się tej możliwości odbierać ani bezpodstawnie ograniczać. Jednocześnie dzieci powinny być szczególnie chronione, gdyż mają mniejsze niż dorośli doświadczenie i świadomość konsekwencji swoich czynów. Dlatego akceptowane przez dziecko oświadczenie musi być sformułowane w przystępnej dla niego formie (także obrazkowej) oraz zrozumiałym językiem.

Czytaj dalej RP.PL

Tylko 9 zł aż za 3 miesiące!
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Spadki i darowizny
Ta grupa nie musi zgłaszać spadku do urzędu skarbowego
Zdrowie
Dodatkowe opłaty w szpitalach. Za co pacjent musi sam zapłacić?
Edukacja i wychowanie
Ferie zimowe 2025 później niż zazwyczaj. Oto terminy dla wszystkich województw
Prawo drogowe
Nadchodzą duże zmiany w prawie drogowym. Rząd wskrzesza martwe przepisy
Materiał Promocyjny
Fotowoltaika naturalnym partnerem auta elektrycznego
Prawo rodzinne
Sąd Najwyższy: Żona zrobiła większą karierę. Mąż nie dostanie mniej po rozwodzie
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje