Wysokie ceny biją młodych po kieszeni

Ponad ośmiu na dziesięciu Polaków w wieku 18–26 lat odczuwa w swoim budżecie skutki inflacji. Ci, których wzrost kosztów życia dotyka najbardziej, częściej myślą o emigracji.

Publikacja: 01.06.2023 03:00

Wysokie ceny biją młodych po kieszeni

Foto: Adobe Stock

Rosnące wciąż koszty życia nie tylko biją po kieszeni, ale też wpływają na decyzje zakupowe młodych Polaków. Ponad połowa (57 proc). z nich przyznaje, że w ciągu ostatniego roku, w związku z wysoką inflacją, była zmuszona ograniczyć swoje wydatki – wynika z majowego raportu „Perspektywy ekonomiczne młodego pokolenia”, który opublikował Instytut Finansów działający przy Ministerstwie Finansów.

Raport podsumowuje wyniki badania, które objęło ponad 1,1 tys. Polaków w wieku 18–26 lat, czyli przedstawicieli stawiającego pierwsze kroki na rynku pracy pokolenia Z. W tym studentów i absolwentów uczelni. Aż 83 proc. uczestników badania przyznało, że na co dzień odczuwa negatywne skutki inflacji, przy czym najczęściej taką odpowiedź wskazywały kobiety, a także mieszkańcy największych miast, gdzie koszty życia (zwłaszcza mieszkań) są zwykle najwyższe. W tej grupie niemal dziewięć na dziesięć osób narzeka na negatywne skutki inflacji, które dla 62 proc. oznaczały konieczność ograniczenia swoich wydatków.

Czytaj dalej RP.PL

Tylko 9 zł aż za 3 miesiące!
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Dane gospodarcze
PKB strefy euro i UE w górę. Co z Polską? "Wyniki wyłamują się z wzorca"
Dane gospodarcze
Polska gospodarka zwalnia. GUS podał nowe dane o PKB
Dane gospodarcze
Inflacja w USA przyspieszyła do 2,6 proc., ale nie zaskoczyła rynków
Dane gospodarcze
NBP ma nową projekcję inflacji i PKB. „Jesteśmy nieco bardziej pesymistyczni"
Materiał Promocyjny
Fotowoltaika naturalnym partnerem auta elektrycznego
Dane gospodarcze
Fed znów obciął stopy procentowe
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje