Widmo zwolnień coraz bardziej straszy Polaków. Nie chcą kupować

Nastroje konsumentów w listopadzie minimalnie się poprawiły, ale pozostały wyraźnie gorsze niż w apogeum pandemii Covid-19. Narastają wciąż obawy przed wzrostem bezrobocia, choć gospodarstwa domowe nieco lepiej oceniają perspektywy gospodarki.

Publikacja: 24.11.2022 15:26

Widmo zwolnień coraz bardziej straszy Polaków. Nie chcą kupować

Foto: Adobe Stock

Jak podał w środę GUS, tzw. bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), który odzwierciedla oceny i oczekiwania gospodarstw domowych dotyczące ich sytuacji finansowej oraz stanu gospodarki, a także skłonność konsumentów do dokonywania ważnych zakupów, wzrósł w listopadzie do -44 pkt z -45,5 pkt w październiku. Znalazł się tym samym na poziomie najwyższym od lipca br.

Patrząc w nieco szerszej perspektywie, nastroje konsumentów są wciąż słabsze niż kiedykolwiek wcześniej. Pomijając bieżący rok, BWUK najniżej był w 2002 r., gdy zbliżył się do -40 pkt. Później nastroje załamały się w czasie pandemii Covid-19, ale BWUK ani razu nie spadł wtedy poniżej -37 pkt. To nastąpiło dopiero w czerwcu br., po ataku Rosji na Ukrainę. Nastroje pogarszały się wprawdzie systematycznie już od października 2021 r., ale wybuch wojny za wschodnią granicą pesymizm wyraźnie spotęgował.

Czytaj dalej RP.PL

Tylko 9 zł aż za 3 miesiące!
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Dane gospodarcze
Inflacja w USA przyspieszyła do 2,6 proc., ale nie zaskoczyła rynków
Dane gospodarcze
NBP ma nową projekcję inflacji i PKB. „Jesteśmy nieco bardziej pesymistyczni"
Dane gospodarcze
Fed znów obciął stopy procentowe
Dane gospodarcze
Adam Glapiński: Polityka fiskalna rządu odsuwa w czasie obniżki stóp procentowych
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Dane gospodarcze
Czechy znów obniżają stopy procentowe, ale niepewność rośnie
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje