Coraz bardziej cyfrowy świat HR

Pandemia gwałtownie przyspieszyła transformację cyfrową firm, które szybko musiały wprowadzić narzędzia do zdalnej komunikacji, rekrutacji i motywacji pracowników.

Publikacja: 29.04.2021 09:00

Nowoczesne rozwiązania firmy wykorzystują już na każdym etapie zatrudnienia, w tym w rekrutacji i wd

Nowoczesne rozwiązania firmy wykorzystują już na każdym etapie zatrudnienia, w tym w rekrutacji i wdrażaniu nowych pracowników

Foto: materiały prasowe

Wprowadzenie pierwszego lockdwonu, który wiosną 2020 r. objął niemal cały rozwinięty świat, wymusiło na firmach błyskawiczne dostosowanie się do nowych warunków. Pracodawcy na wyścigi wdrażali cyfrowe rozwiązania, by uniknąć paraliżu procesów wewnętrznych. Aż 97 proc. szefów globalnych firm wskazało w ubiegłorocznym sondażu magazynu „Forbes", że pandemia znacznie przyspieszyła technologiczną rewolucję w ich firmach.

W polskim badaniu, przeprowadzonym latem zeszłego roku przez firmy Well.hr i Inwenta, aż 62 proc. menedżerów deklarowało, że cyfryzacja w ich firmach w czasie pandemii przyspieszyła. Jak przypomina raport Well.hr, według firmy doradczej Barrett Values Centre gwałtowna transformacja przeprowadzona w pierwszych sześciu tygodniach pandemii, w normalnych warunkach zajęłaby od pięciu do siedmiu lat. To przyspieszenie odczuły działy HR, które musiały szybko dostosować do nowych warunków sposób organizacji pracy – dopasowany do potrzeb zdalnych pracowników, jak również tych, którym trzeba było zapewnić bezpieczną pracę na miejscu.

Chatbot i grywalizacja

Jak wspomina Rafał Sekuła, dyrektor biura HR w Emitelu, spółka po wybuchu pandemii wdrożyła reżim sanitarny i procedury zapewniające bezpieczeństwo pracowników, w tym system rotacyjnej pracy zdalnej. Wewnętrzny obieg dokumentów przeszedł proces pełnej digitalizacji.

– Zautomatyzowaliśmy też kontakt pracowników z działem HR i nasi pracownicy, korzystając z wdrożonych narzędzi, mogą online zatwierdzać dokumenty wewnętrzne, korzystać z części benefitów pracowniczych, świadczeń socjalnych czy składać wnioski urlopowe – mówi Sekuła.

Jak zwraca uwagę Magdalena Pancewicz, ekspertka Well.hr., nowoczesne rozwiązania technologiczne wykorzystywane są dzisiaj już na każdym etapie cyklu zatrudnienia – od rekrutacji, przez onboarding, rozwój kompetencji, budowanie zaangażowania, ocenę, badanie satysfakcji i zaangażowania, po komunikację wewnętrzną. Kształtują doświadczenia pracowników i kandydatów do pracy, mając też wpływ na wymagane kompetencje i na środowisko pracy.

Co prawda większość z tych cyfrowych i automatycznych rozwiązań – jak np. czatboty rekrutacyjne, testy czy rozmowy kwalifikacyjne online – była znana już wcześniej, ale dopiero pandemia wprowadziła je do firm na dużą skalę.

Nowe technologie pozwalają też pokonać jedno z największych wyzwań, jakim w czasie pandemii jest dla zdalnie pracujących firm onboarding, czyli proces wdrożenia nowych pracowników. Jak zaznacza Joanna Kotzian z Well.hr, było to kolejnym wyzwaniem dla działów HR, które w krótkim czasie musiały opracować koncepcję onboardingu w wersji online i wdrożyć potrzebne narzędzia, w tym także te związane z modną obecnie grywalizacją.

Fitness z internetu

Pandemia wymusiła tam również głębokie zmiany w systemach benefitów; pracownicy przeniesieni do pracy z domu nie mogli już korzystać z firmowych pokoi relaksu, darmowych owoców czy masaży w biurze. Zablokowanie klubów fitness podważyło z kolei sens tradycyjnych pakietów sportowych.

Na znaczeniu zyskała finansowana przez pracodawcę opieka medyczna, a także elastyczność w podejściu do miejsca i czasu pracy – która w czasie pandemii jeszcze bardziej zyskała na znaczeniu.

Według niedawnego badania firmy rekrutacyjnej Antal dla dwóch trzecich specjalistów i menedżerów elastyczny czas pracy i możliwość pracy zdalnej to dzisiaj kluczowy benefit. Wejdą więc na stałe do oferty pracowniczych świadczeń. Te zaś coraz częściej są dostępne poprzez e-platformy kafeteryjne dających pracownikom możliwość wyboru różnych benefitów.

Transformacja cyfrowa sprawiła, że takie rozwiązania są dostępne dla rosnącej liczby pracodawców, którzy coraz częściej też szukają benefitów w formie online. Zamiast biletów do kina finansują dostęp do platformy streamingowej z filmami, a zawieszony karnet do klubu fitness rekompensują zdalnymi zajęciami jogi.

Wprowadzenie pierwszego lockdwonu, który wiosną 2020 r. objął niemal cały rozwinięty świat, wymusiło na firmach błyskawiczne dostosowanie się do nowych warunków. Pracodawcy na wyścigi wdrażali cyfrowe rozwiązania, by uniknąć paraliżu procesów wewnętrznych. Aż 97 proc. szefów globalnych firm wskazało w ubiegłorocznym sondażu magazynu „Forbes", że pandemia znacznie przyspieszyła technologiczną rewolucję w ich firmach.

W polskim badaniu, przeprowadzonym latem zeszłego roku przez firmy Well.hr i Inwenta, aż 62 proc. menedżerów deklarowało, że cyfryzacja w ich firmach w czasie pandemii przyspieszyła. Jak przypomina raport Well.hr, według firmy doradczej Barrett Values Centre gwałtowna transformacja przeprowadzona w pierwszych sześciu tygodniach pandemii, w normalnych warunkach zajęłaby od pięciu do siedmiu lat. To przyspieszenie odczuły działy HR, które musiały szybko dostosować do nowych warunków sposób organizacji pracy – dopasowany do potrzeb zdalnych pracowników, jak również tych, którym trzeba było zapewnić bezpieczną pracę na miejscu.

Biznes
Gigant doradztwa coraz bliżej ugody wartej 600 mln dol. Miał przyczynić się do epidemii opioidów
KONFLIKTY ZBROJNE
Amerykańskie rakiety nie przyniosą przełomu
Biznes
Foxconn chce inwestować w Polsce. Tajwańska firma szuka okazji
Biznes
Amerykanie reagują na uszkodzenia podmorskich kabli internetowych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Polska AI podbiła Dolinę Krzemową