Kolejne przejęcie Fiata

Włosi po przejęciu akcji Chryslera rozważają kolejny związek. Tym razem z PSA Peugeot Citroen. Trwają już prace nad uprzednim podwyższeniem kapitału

Publikacja: 23.01.2009 01:59

Kolejne przejęcie Fiata

Foto: AFP

Informacja podana przez dziennik „La Repubblica” wywołała zwyżkę notowań PSA w Paryżu o 11,4 proc. i spadek kursu akcji Fiata w Mediolanie o 12,6 proc. Przyczyniła się do tego również korekta w dół prognozy włoskiego koncernu na ten rok i rezygnacja z wypłaty dywidendy za 2008 r.

Zanim doszło do porozumienia z Chryslerem, szef Fiata Sergio Marchionne i rodzina Agnellich, główny akcjonariusz grupy z Turynu, prowadzili rozmowy z Peugeotem Citroenem. PSA i Fiat produkują już wspólnie furgonetki we Włoszech, a Marchionne wielokrotnie mówił o „wzorowej” współpracy.

W związku z tym Fiat miał pracować nad operacją podwyższenia kapitału o 2 mld euro i zamianą akcji uprzywilejowanych na zwykłe. Rodzina Agnellich, do której należy jedna trzecia udziałów, miałaby uczestniczyć w transakcji, inwestując co najmniej 600 mln euro, aby nie dopuścić do zmniejszenia pakietu.

Z kolei włoski dziennik gospodarczy „Il Sole 24 Ore” podał, że Fiat negocjuje z konsorcjum banków otwarcie linii kredytowej w wysokości 5 mld euro, która sfinansowałaby związanie się z Francuzami. Banki UniCredit i Intesa Sanpaolo są skłonne dać na to 1 – 1,5 mld euro – napisał „Il Sole”.

Rzecznicy obu grup odmówili skomentowania tych informacji. Prezes PSA Christian Streiff stwierdził we wtorek w wywiadzie dla „Le Figaro”, że jego grupa jest otwarta na wszelkie sojusze, ale priorytetem jest uporanie się z obecnym kryzysem w sektorze motoryzacji. Wcześniej jednak nie szczędził słów pochwały dla Fiata.

Z kolei Marchionne od kilku miesięcy powtarza, że koncern motoryzacyjny, który nie jest w stanie produkować co najmniej 5 mln aut, nie ma szans na przeżycie. Połączenie z Chryslerem daje dzisiaj produkcję w wysokości 4,5 mln rocznie, tyle że z tendencją do spadku. Fiat obniżył prognozę tegorocznych wyników, spodziewa się np. ponad 300 mln euro zysku netto (w 2008 r. miał 1,7 mld i obroty 59,38 mld) i nie planuje wypłaty dywidendy za 2008 r. Włosi podali też, że wyższe koszty i kapitał obrotowy wpłynęły na zwiększenie w 2008 r. długu przemysłowego netto do 5,9 mld euro. Był on trzykrotnie większy, niż zakładali. W tym roku spodziewają się zmniejszenia długu do poniżej 5 mld euro.

Analityk banku UniCredit Sven Kreitmar uważa, że wartość rynkowa Peugeota wynosi obecnie 3 mld euro, a więc Fiat mógłby go przejąć za pożyczone 5 mld euro. Łącznie Fiat Chrysler Peugeot zostałby trzecią grupą na świecie, po Toyocie i GM, z łączną produkcją 8,8 mln pojazdów (w 2007 r.).

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki:

[mailto=d.walewska@rp.pl]d.walewska@rp.pl[/mail][/i]

Informacja podana przez dziennik „La Repubblica” wywołała zwyżkę notowań PSA w Paryżu o 11,4 proc. i spadek kursu akcji Fiata w Mediolanie o 12,6 proc. Przyczyniła się do tego również korekta w dół prognozy włoskiego koncernu na ten rok i rezygnacja z wypłaty dywidendy za 2008 r.

Zanim doszło do porozumienia z Chryslerem, szef Fiata Sergio Marchionne i rodzina Agnellich, główny akcjonariusz grupy z Turynu, prowadzili rozmowy z Peugeotem Citroenem. PSA i Fiat produkują już wspólnie furgonetki we Włoszech, a Marchionne wielokrotnie mówił o „wzorowej” współpracy.

Biznes
Obniżka stóp procentowych w maju? Recepta dla zbrojeniówki i dolar pod presją
Biznes
Ciemne chmury nad amerykańską zbrojeniówką. Wykorzystają to firmy z Europy?
Biznes
Liczne biznesy Dmitrija Miedwiediewa. Gigantyczna posiadłość ukryta nad Wołgą
Biznes
Zespół Brzoski będzie działał do końca maja. Po 100 dniach zakończy pracę
Biznes
Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta: do KPRM trafiła ocena skutków regulacji