Actimel — na razie — bez wpływu na zdrowie

Europejski Urząd Bezpieczeństwa Żywności EFSA odrzucił twierdzenie Danone'a, że regularne picie Actimelu zmniejsza ryzyko biegunki.

Publikacja: 09.12.2010 16:59

Actimel — na razie — bez wpływu na zdrowie

Foto: Bloomberg

To duży cios dla największego na świecie producenta jogurtów, ale Francuzi kwestionują opinię EFSA i podkreślają, że nie dotyczy ona obecnych reklam tego produktu, ani jego sprzedaży. To jeden z bestellerów Danone'a. Francuzi przedstawią w ciągu 30 dni argumenty mające poprzeć ich stanowisko.

Wszelkie twierdzenia o wpływie na stan zdrowia są przyjmowane z dużą uwagą przez inwestorów, bo stanowią ogromną dźwignię marketingową i pozwalają takim producentom jak Danone pobierać wyższe ceny za wyraźnie wyodrębnione wyroby.

-EFSA doszedł do wniosku, że pozytywne elementy zawarte we wniosku złożonym w sierpniu 2009 przez Danone'a nie wystarcza do stwierdzenia bezpośredniego związku przyczynowo-skutkowego między spożywaniem Actimela a zmniejszonym ryzykiem biegunki, związanej z obecnością bakterii Clostridium difficile w jelitach starszych osób poddawanych leczeniu antybiotykami w środowisku szpitalnym — stwierdza komunikat urzędu.

Danone odpowiada, że opinia EFSA zaprzecza ustaleniom serii badań klinicznych, z których najważniejsze były opublikowane w „British Medical Journal”. Ta sprzeczność uwypukliła także potrzebę sprecyzowania przez EFSA kryteriów oceny dowodów naukowych związanych z twierdzeniami o wpływie na stan zdrowia — dodali Francuzi.

W kwietniu Danone wycofała wnioski o zatwierdzenie korzyści ze spożywania Activii i Actimelu twierdząc, że doszło do pomieszania, jakiego rodzaju dowodów naukowym wymaga EFSA. Wnioski podawały, że jogurt Activia pomaga w trawieniu, a Actimel wzmacnia system obronny organizmu. Francuzi nie podjęli jeszcze decyzji, czy będą ponownie ubiegać się o zatwierdzenie tych opinii o obu jogurtach.

Zapewniły one w 2009 r. przychody 3,7 mld euro; było to 43 proc. obrotów działu świeżych produktów mlecznych i 25 proc. obrotów całej Danone.

To duży cios dla największego na świecie producenta jogurtów, ale Francuzi kwestionują opinię EFSA i podkreślają, że nie dotyczy ona obecnych reklam tego produktu, ani jego sprzedaży. To jeden z bestellerów Danone'a. Francuzi przedstawią w ciągu 30 dni argumenty mające poprzeć ich stanowisko.

Wszelkie twierdzenia o wpływie na stan zdrowia są przyjmowane z dużą uwagą przez inwestorów, bo stanowią ogromną dźwignię marketingową i pozwalają takim producentom jak Danone pobierać wyższe ceny za wyraźnie wyodrębnione wyroby.

Biznes
Trwa konkurs dziennikarski „Voice Impact Award”
Biznes
Davos w cieniu skandalu. Założyciel forum oskarżany o nadużycia finansowe i etyczne
Materiał Partnera
Kurierzy z międzynarodowymi walizkami
Biznes
Zwrot w wojnie handlowej Trumpa z Chinami. Ukraina odrzuca propozycje USA
Materiał Partnera
AI w firmie to wyzwanie dla pracowników i pracodawców