PKP Cargo będzie zatrudniać, a nie zwalniać

Zakończył się nabór wniosków od chętnych na zakup PKP Cargo. Tuż po zamknięciu przyjmowania wniosków rozpoczęła pracę sejmowa komisja infrastruktury dotycząca prywatyzacja narodowego przewoźnika towarowego

Publikacja: 12.05.2011 14:56

PKP Cargo będzie zatrudniać, a nie zwalniać

Foto: Fotorzepa, bartosz jankowski Bartosz Jankowski

Swoje zastrzeżenia składały związki zawodowe, z którymi wciąż nie został wynegocjowany pakiet gwarancji pracowniczych. To zaś miało nastąpić do 4 maja tego roku. PKP SA, właściciel PKP Cargo zakładał, że gwarancje pracownicze będą jednym z elementów negocjacji. Związki zawodowe nalegają, by pakiet został wynegocjowany przed due dilligence. Jak powiedziała Maria Wasiak, prezes PKP, nie jest wykluczone, że porozumienie uda się zawrzeć. — Będę bronił związków zawodowych w PKP Cargo — mówił na komisji Cezary Grabarczyk, minister Infrastruktury.

Związkowców uspokajał Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo. — Z niewielkim ryzykiem lub nawet z dużą dozą pewności możemy podpisać pakt gwarancji pracowniczych. Dzięki restrukturyzacji zatrudnienia nie planujemy żadnych zwolnień. Nawet jeżeli w spółce pojawi się inwestor strategiczny to zwolnień nie będzie. Jesteśmy w odwrotnej sytuacji — będziemy zatrudniać. W ciągu najbliższych lat w wyniku naturalnych odejść (na emerytury — przy. red.) odejdzie 30 proc. załogi — mówił prezes Balczun.

W latach 2008 — 2010 spółka przeszła gruntowną restrukturyzację. — Został zrealizowany Program Dobrowolnych Odejść, liczba zakładów została ograniczona z 42 do 10. Spółka prowadzi w tej chwili działalność rentowną. Pod względem wykonanej pracy przewozowej posiada 62,4 proc. udział w polskim rynku towarowego transportu kolejowego — mówi Andrzej Massel.

Wartość spółki szasowana jest na około 4 mld zł. Zgodnie z rządową strategią właściciela ma zmienić pakiet 50 proc. plus jedna akcja.

Strategia PKP Cargo Cargo przewiduje, że w ciągu pięciu lat łączny zysk spółki wyniesie 1 mld zł. — Będziemy ją aktualizować w górę. W 2011 roku zyski w poszczególnych miesiącach są wyższe niż zyski za cały rok w latach wcześniejszych. I nie mówię to latach 2008 — 2009 kiedy przechodziliśmy restrukturyzacje a cały rynek borykał się ze spadkiem masy towarów — podsumował Wojciech Balczun.

Jak podaje Łukasz Kurpiewski, rzecznik PKP SA memoranda pobrało ponad 50 firm i podmiotów, zarówno polskich jak i zagranicznych. Wśród nich są zarówno firmy jak i fundusze inwestycyjne.

Zastrzeżenia związkowców budził fakt, że spółka jest prywatyzowana w drodze negocjacji, a nie debiutu na warszawskiej giełdzie papierów wartościowych. — Taki tryb pozwala na uzyskanie większych wpływów ze sprzedaży i wynegocjowanie pakietu inwestycyjnego — mówił Andrzej Massel, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej. — Strategia prywatyzacji PKP Cargo została przygotowana przez PKP SA, zaakceptowana przez resort infrastruktury i przedstawiona Radzi Ministrów — dodaje Massel.

Jak podkreślił minister Grabarczyk prywatyzacja PKP Cargo nie jest jedyną przygotowywaną przez rząd. — Pracujemy nad następnymi, po to by stworzyć optymalne warunki dla tego, co z punktu widzenia odpowiedzialności państwa jest najważniejsze, czynimy o po to by umacniać polską infrastrukturę kolejową — podsumował Grabarczyk.

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne