Chińczycy nie bojkotują już aut z Japonii

Sprzedaż japońskich samochodowo osobowych skoczyła w listopadzie o 72,2 proc., w Indach zmalała o 8 proc. , a w Rosji nastąpił zastój na rynku

Publikacja: 10.12.2012 15:07

Chińska organizacja producentów CAAM podała, że w porównaniu z październikiem sprzedaż samochodów japońskich wyraźnie wzrosła. Podała tylko wynik procentowy. W badanym okresie wolumen sprzedaży skoczył o 72,2 proc., po spadku o 29,5 we wrześniu i o 38,2 proc. w  październiku, gdy popyt zmalał na skutek gwałtownego sporu terytorialnego. W ujęciu rok do roku sprzedaż w listopadzie „japończyków" zmalała o 36,1 proc.

Łączny chiński rynek, największy na świecie, zwiększył się o 8,2 proc. do 1,79 mln sztuk, po 5,2 proc. w październiku. Po 11 miesiącach wzrost wyniósł 4 proc. do 17,5 mln. W całym roku sprzedaż przekroczy 19 mln.

Spór o archipelag Diaoyu/Senkaku doprowadził do gwałtownego spadku popytu na auta z Japonii. Toyota, Honda i Nissan ograniczyły produkcję w Chinach. Inne firmy samochodowe skorzystały na tym bojkocie, ale widać najwyraźniej, że nastroje antyjapońskie zaczynają zanikać, zwłaszcza że firmy z Japonii oferują rabaty i odszkodowania dla właścicieli pojazdów uszkodzonych podczas demonstracji.

- Sytuacja będzie poprawiać się w grudniu i styczniu, a do lutego sprzedaż aut z Japonii dojdzie do poziomu z 2011 r. – zakłada Harry Chen z Shenyin Wanguo Securities w Shenzhenie.

W Indiach spadek

W trzecim największym w Azji kraju widać wyraźne zmianę. W ostatnich latach rynek samochodów rozwijał się żywiołowo, firmy ścigały się w budowaniu na miejscu montowni, aby zaspokoić popyt. Tymczasem w listopadzie nastąpił spadek sprzedaży o 8,25 proc. do 158 257 sztuk – podała organizacja producentów SIAM.

Według jej dyrektora, Sugato Sena, spadek wynika ze spowolnienia gospodarki i wysokich kosztów sprzedaży ratalnej. Zmiana jest drastyczna, bo w październiku notowano  wzrost o 23 proc., największy od niemal 2 lat.

Dwa miesiące temu SIAM obniżyła prognozę rocznego rynku (do 31 marca 2013) do 1-3 proc. z wcześniejszych 10-12 proc.- Teraz jesteśmy na poziomie 1,28 proc. wzrostu – dodał Sen.

W Rosji stabilizacja

Sprzedaż w Rosji uspokoiła  się w listopadzie po ponad  2 latach nieprzerwanego wzrostu. Sprzedano 240 322 auta osobowe i furgonetki wobec 239 392 rok temu – podała organizacja  zrzeszająca większość dużych firm europejskich w Rosji AEB.

- Po raz pierwszy od ponad 2 lat rynek nie rośnie, ale ogranicza się do  poziomu sprzed roku. Sytuacja u dealerów jest taka, że nie spodziewamy się szybkiej poprawy w najbliższych miesiącach. Spożycie  i apetyty konsumentów  są mniejsze niż rok temu, co wkrótce znajdzie swe odbicie w liczbach – stwierdził szef AEB, Joerg Schreiber.

Od początku roku nastąpił jednak zdecydowany wzrost sprzedaży, o 12 proc. do 2,68 mln sztuk. AEB zakłada dla całego roku rynek co najmniej 2,9 mln (11,5 proc.).

Biznes
Problemy Tesli i Muska, podatek cyfrowy od big tech-ów, czy Trump spotka się z Xi Jinpingiem?
Biznes
Baby boomers dumni, zetki czują wstyd. Znamy powód
Biznes
Rosja traci rynek broni. Eksport mniejszy o połowę
Biznes
Głos z Airbusa: Nie kupować sprzętu w USA
Materiał Promocyjny
O przyszłości klimatu z ekspertami i biznesem. Przed nami Forum Ekologiczne
Biznes
Tusk o obronności, Ukraina proponuje zawieszenie broni, Chiny uderzają cłami w Kanadę