Fiat myśli o własnej Daci

Fiat rozważa utworzenie taniej marki, aby konkurować z Dacią Renaulta — ujawnił Sergio Marchionne

Publikacja: 05.02.2013 09:36

Fiat myśli o własnej Daci

Foto: Bloomberg

- Zastanawiamy się, czy w świecie Fiata istnieje przestrzeń dla taniej marki takiej jak Dacia — powiedział w wywiadzie udzielonym w Turynie pismu „Automotive News Europe".

Grupa ma dużą nadwyżkę mocy produkcyjnych we włoskich fabrykach, ale Marchionne dodał, że firma nie mogłaby osiągać zysku z produkowania na krajowym rynku samochodu, który byłby sprzedawany w Europie za 7450 euro. Fiat bada obecnie swe możliwości produkcyjne poza Europą, aby zorientować się, czy pomysł z tanim autem ma sens.

Włoska grupa zastanawiała się w ostatnich 5 latach nad tanią marką, ale nie ruszyła z realizacją takiego projektu, bo jej kierownictwo obawiało się, iż taki biznesplan nie zapewni zysku.

Wśród branych pod uwagę nazw dla takiej marki było Innocenti, którą Fiat kupił w 1980 r. Ta włoska firma wypuściła na rynek w 1974 r. Innocenti Mini w stylizacji Carrozzeria Bertone na podstawie oryginalnego Morrisa Mini. Innymi opcjami były nazwy powstałe z grupy liter lub cyfr mających wskazywać, że oznaczają powrót do prostego produktu, w rodzaju ABC czy 123.

Pomysł z tanią marką znalazł się znów na stole, bo Marchionne chce awansować markę Fiata, koncentrując się na dwóch rodzinach modeli zbliżonych do segmentu premium, opartych na małolitrażowych 500 i Pandzie. — Musimy zorientować się, czy istnieje wolna przestrzeń niżej, po przesunięciu marki Fiata wyżej — powiedział.

Inne firmy tworzą albo zastanawiają się nad tworzeniem tanich marek dla zaspokojenia rosnącego popytu na wschodzących rynkach, takich jak Chiny i Indie, a także popytu na „kryzysowe auta" w Europie zmuszonej do oszczędzania.

Nissan będzie sprzedawać od 2014 r. pojazdy wznowionej marki Datsun w Rosji, Indiach i Indonezji. Szef Volkswagena, Martin Winterkorn zapowiedział na salonie w Detroit, że decyzja o tanim samochodzie dla wschodzących rynków zapadnie w tym roku. VW nastawia się na przedział cen 5-10 tys. euro i może produkować w Chinach.

Mimo niskiej ceny, auta Daci są dojną krową dla Renaulta. Bank Morgan Stanley ocenia, że marża operacyjna Daci wynosi 9 proc., co częściej spotyka się przy pojazdach segmentu premium.

Biznes
KE zapowiada deregulację, Chiny odpowiadają cłami odwetowymi, a Polska poza europejskim modelem AI
Materiał Promocyjny
Koszty leczenia w przypadku urazów na stoku potrafią poważnie zaskoczyć
Biznes
GPW: Spółki z sektora medycznego pod lupą
Biznes
Wojna celna Trumpa zawieszona, przemysł w Europie się stabilizuje, a Wielka Brytania chce resetu z UE
Biznes
Sądne dni w sporze o imperium Zygmunta Solorza
Biznes
Ontario zakazuje prowadzenia interesów z firmami z USA. Silny cios w Elona Muska