Quady z Opola

Polaris Industries zainwestuje 100 mln złotych w budowę swoich pierwszych zakładów w Europie.

Aktualizacja: 15.05.2013 09:08 Publikacja: 15.05.2013 00:32

Docelowo zakład w Opolu może opuszczać nawet 250 tysięcy pojazdów rocznie

Docelowo zakład w Opolu może opuszczać nawet 250 tysięcy pojazdów rocznie

Foto: Materiały Producenta

Co najmniej taka będzie wartość wydatków amerykańskiego koncernu w budowę fabryki quadów w Opolu. Powstanie w niej 350 nowych miejsc pracy. To kolejna z nowych inwestycji motoryzacyjnych, które mimo przeciągającego się kryzysu w europejskiej branży samochodowej mają rozwijać się w Polsce.

Fabryka stanie na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Jej budowa rozpocznie się jesienią tego roku. Polaris ma tu produkować także duże skutery i motocykle terenowe. Docelowo zakład w Opolu może opuszczać nawet 250 tysięcy pojazdów rocznie. We wniosku o wydanie decyzji środowiskowej znalazła się informacja, że fabryka będzie pracować przez sześć dni w tygodniu na trzy zmiany.

Zaplanowana na 12-hektarowej działce hala produkcyjna ma mieć powierzchnię 32 tys. mkw. Będzie to pierwsza fabryka koncernu w Europie. Ma zaopatrywać cały kontynent. – Budowa zakładów produkcyjnych obsługujących lokalne rynki w różnych częściach świata to element naszego dążenia do osiągnięcia pozycji globalnego lidera – tłumaczy prezes Polaris Industries Scott Wine. Jak zaznacza, taką rolę będzie pełnił także zakład w Polsce.

Polaris buduje quady od ponad 50 lat,  jest globalnym liderem rynku. W ub. roku przychody tej notowanej na nowojorskiej giełdzie firmy wyniosły 3,2 mld dol. Produkcja w Polsce ma się zacząć w 2014 r.

Inwestycja Polarisa dowodzi, że branża motoryzacyjna pozostaje najważniejszym dostawcą zagranicznego kapitału do polskiej gospodarki. Według ubiegłorocznego badania Deloitte, Polska jeszcze przez 5–10 lat będzie atrakcyjnym krajem dla lokowania nowych inwestycji w tym sektorze. Zaś do najważniejszych czynników sprzyjających napływowi nowych projektów należeć będzie dostępność wykwalifikowanych pracowników oraz wysokiej klasy menedżerów.

Atrakcyjność Polski potwierdzają ostatnie inwestycje. Pod koniec ubiegłego roku japońska grupa NSG uruchomiła nową fabrykę należącej do niej firmy Pilkington w Chmielowie. To już druga, obok zakładów Pilkington Automotive w Sandomierzu, fabryka tego koncernu w Polsce. Nowy zakład oznacza podwojenie dotychczasowej produkcji firmy i znaczne zwiększenie eksportu tego segmentu branży motoryzacyjnej.

Także w ubiegłym roku ruszyła produkcja w nowym zakładzie Faurecji Gorzów, która wytwarza elementy wyposażenia kabin dla nowych modeli Volkswagena (kolejna generacja golfa oraz amarok). Produkcję zaczęła też nowa fabryka koncernu TRW w Bielsku-Białej (przekładnie kierownicze), a także wałbrzyski zakład koreańskiego koncernu Mando (układy hamulcowe i kierownicze). Do rozszerzenia produkcji szykuje się producent felg aluminiowych – firma Ronal. Zaś do końca przyszłego roku sfinalizowana będzie rozbudowa zakładów Volkswagena w Polkowicach. Koncern dostał z funduszy europejskich wsparcie w wysokości 70 mln zł na uruchomienie produkcji najnowszej generacji diesla.

Motoryzacja jest także w czołówce nowych projektów, które finalizowane są na etapie umów. W portfelu projektów negocjowanych przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) to branża o największej wartości planowanych przedsięwzięć. PAIiIZ wspiera realizację inwestycji Polarisa.

Biznes
Blackout w Hiszpanii i Portugalii. Ekonomiści popierają podatek katastralny
Biznes
Świat zbroi się przerażająco szybko. Największe wydatki od zimnej wojny
Materiał Promocyjny
Odkurzacz albo setki złotych premii. Promocje w banku Citi Handlowy
Biznes
Zełenski i Trump rozmawiają o zakończeniu wojny. Czy Prezydent zawetuje ustawę o składce zdrowotnej?
Materiał Promocyjny
Jak Meta dba o bezpieczeństwo wyborów w Polsce?
Biznes
Karty flotowe jako narzędzie do szukania oszczędności