Globalny Ka Forda

Ford Motor zacznie w przyszłym roku produkcję samochodu małolitrażowego dla wschodzących rynków, najtrudniejszy test dla strategii prezesa Alana Mulally produkowania pojazdu dla całego świata

Publikacja: 16.11.2013 15:09

Globalny Ka Forda

Foto: Bloomberg

Członkowie kierownictwa koncernu, z przewodniczącym rady dyrektorów Billem Fordem uświetnili swą obecnością w zakładzie Forda w Camacari w Brazylii prezentację koncepcyjnej wersji globalnego hatchbacka, 4-drzwiowego Ka dla 5 osób, który będzie od 2014 r. produkowany w Brazylii. Stopniowo koncern będzie wprowadzać pojazd na inne wschodzące rynki, w tym w Chinach, gdzie coraz więcej rodzin stać na kupno pierwszego samochodu.

Kompakt Ka jest najmniejszym i najtańszym samochodem Forda, który po dostosowaniu awansuje do skali pojazdu globalnego i będzie rywalizować z pojazdami w segmencie sub-B. Koncern z Dearborn starał się od dawna zarabiać na tym rynku, który bardzo rośnie, a jednocześnie trwa na nim ostra konkurencja.

- Te pojazdy są dla nas ważne, bo chcemy wejść w tę strefę działalności, w której nie mieliśmy dużego udziału, a nie zarabialiśmy pieniędzy — stwierdził szef Forda na obie Ameryki, Joe Hinrichs. — Jeśli chce się rosnąć, zwłaszcza na rosnących wschodzących rynkach na świecie, to trzeba zacząć od takiego najtańszego samochodu rodzinnego — dodał.

Ford szacuje, że sprzedaż na świecie małych, tanich samochodów wzrośnie o 35 proc. w latach 2012-17, przewyższając spodziewany wzrost o 12 proc. całego sektora motoryzacji. Zdaniem koncernu, 44 proc. segmentu sub-B przypadnie na południową Azję i Amerykę Płd. Obecnie koncern oferuje tym rynkom Ka i Figo, produkowane na starszych, dopasowanych lokalnie płytach podłogowych, od których Ford stopniowo odchodzi.

Globalny Ka mający podzespoły i podwozie wspólne z Fiestą i kompaktową krzyżówką EcoSport będzie najnowszym sprawdzianem planu Mulally„ego „Jeden Ford". Strategia prezesa zmierza do zmniejszania kosztów koncernu poprzez projektowanie globalnych modeli, które można sprzedawać wszędzie, z niewielkimi zmianami dla lokalnych rynków. Strategia nawiązuje do Modelu T Henry Forda, który eksportowano na cały świat od 1913 r.

Pierwszym globalnym samochodem za kadencji Mulally"ego była w 2008 r Fiesta, ale zaprojektowanie równie małego i taniego samochodu jakim jest Ka było dużym wyzwaniem. Ford podglądał Maruti Suzuki India, Hyundaia i Kia Motors, starał się zrozumieć ich podejście do światowego rynku małych samochodów — stwierdził szef pionu finansów Bob Shanks.

Szefowie koncernu nie chcieli rozmawiać o cenach globalnego Ka, ale obecna wersja kosztuje w Brazylii 11-12 tys. dolarów w porównaniu z 17-26 tys. za Fiestę. Ka jest też w sprzedaży w Europie (powstaje w Tychach) i w Ameryce Płd.

Globalny Ka będzie rywalizować z VW Polo, Fiatem Uno i Chevroletem Onix. W desce rozdzielczej nie będzie ekranu dotykowego, ale uchwyt dla smartfona, co pozwoli kierowcy korzystać z nawigacji i innych zastosowań. — Na tych rynkach ludzie nie wydadzą 1000 dolarów za nawigację, ale niemal wszyscy mają smartforny — wyjaśnił Hinrichs.

Biznes
Uczelnie chronią zagranicznych studentów. „Zatrudnijcie adwokata, nie opuszczajcie USA”
Biznes
Chiny zbliżają się do UE. Rekord na GPW. Ukrainie grozi niewypłacalność
Biznes
Unia Europejska nie wycofuje się z ESG
Biznes
Trwa konkurs dziennikarski „Voice Impact Award”
Biznes
Davos w cieniu skandalu. Założyciel forum oskarżany o nadużycia finansowe i etyczne