Numericable wygrywa batalię o SFR

Rada nadzorcza francuskiej Vivendi postanowiła sprzedać operatora łączności bezprzewodowej SFR grupie Numericable i jej firmie matce Altice za ponad 17 mld euro. Przegraną jest grupa Martina Bouygues

Publikacja: 06.04.2014 17:22

Rada zdecydowała jednogłośnie po 8 posiedzeniach roboczych przyjąć ofertę Numericable przewidującą zapłatę 13,5 mld euro w gotówce w chwili realizacji transakcji plus 750 mln związanych ze zwrotem od inwestycji kapitałowej i udział 20 proc. w nowym podmiocie Oferta reprezentuje wartość ponad 17 mld euro — oświadczyła Vivendi. Grupa Bouygues dawała 15 mld euro i udział 10 proc.

Mimo poprawienia w ostatniej chwili warunków przez Bouguesa Vivendi uznała propozycje Numericable za lepsze pod względem logiki biznesowej, tworzenia dodatkowej wartości dla klientów, pracowników i akcjonariuszy, zapewnienia miejsc pracy, zatwierdzenia jej przez urząd antymonopolowy i jako bardziej odpowiadającą celom Vivendi.

Numericable była już uważana za faworyta, gdy rada Vivendi postanowiła 14, marca prowadzić z nią wyłączne rozmowy przez 3 tygodnie. Kandydat do kupna musiał jednak poprawić swą ofertę, bo Bouygues deptał mu po piętach.

Walkę o trzeciego we Francji operatora komórkowego prowadzili dwaj biznesmeni-miliarderzy — Patrick Drahi z Altice i Martin Bouygues. Wygrał ten pierwszy, mimo prób ingerencji ministra przemysłu Arnaud Montebourga, który wskazywał na zagrożenia wynikające z cesji SFR grupie Drahiego, a jemu samemu groził kontrolą podatkową. Teraz uprzedził, że zdwoi czujność wobec zobowiązań Numericable-Altica w sprawie zatrudnienia.

Kwestia zatrudnienia była kluczową we wszystkich pertraktacjach. Drahi zobowiązał się nie tylko do nie zwalniania i zachowania 8500 pracowników SFR i 2400 w Numericable, ale nawet do rekrutacji nowych do obsługi przedsiębiorstw.

Sprzedaż SFR jest zwieńczeniem strategicznej przebudowy Vivendi zapoczątkowanej na wiosnę 2012, gdy jej wieloletni szef Jean-René Fourtou oświadczył, że nie będzie żadnych tabu w zmianie aktywów firmy istniejącej od 160 lat, a mającej od gier wideo po operatora łączności w Brazylii.

Po zatwierdzeniu transakcji nowa grupa wprowadzi do wolnego obrotu 20 proc. udziałów, Altice przejmie 60 proc., a Vivendi dostanie 20 proc.

SFR był kiedyś dojną krową, ale od 2011 r. jego zysk operacyjny zmalał o połowę do 1,07 mld euro w ubiegłym roku. Zapewnił i tak ponad połowę obrotów Vivendi i jej zysków

Rada zdecydowała jednogłośnie po 8 posiedzeniach roboczych przyjąć ofertę Numericable przewidującą zapłatę 13,5 mld euro w gotówce w chwili realizacji transakcji plus 750 mln związanych ze zwrotem od inwestycji kapitałowej i udział 20 proc. w nowym podmiocie Oferta reprezentuje wartość ponad 17 mld euro — oświadczyła Vivendi. Grupa Bouygues dawała 15 mld euro i udział 10 proc.

Mimo poprawienia w ostatniej chwili warunków przez Bouguesa Vivendi uznała propozycje Numericable za lepsze pod względem logiki biznesowej, tworzenia dodatkowej wartości dla klientów, pracowników i akcjonariuszy, zapewnienia miejsc pracy, zatwierdzenia jej przez urząd antymonopolowy i jako bardziej odpowiadającą celom Vivendi.

Biznes
Wojsko zaoszczędzi na tłumaczach. Zmian domagało się od lat
Materiał Promocyjny
Instytut Wzornictwa Przemysłowego wraca do korzeni
Biznes
Polska produkcja materiałów wybuchowych ma wystrzelić
Biznes
Co z tą Agencją Uzbrojenia? Potrzebujemy lepszego systemu pozyskiwania broni
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Słabe euro - kiedy zrówna się z dolarem?