Rośnie sprzedaż aut w Europie

Ostrożne prognozy jeszcze sprzed miesiąca dotyczące sprzedaży mają coraz mniej wspólnego z rzeczywistością. Rynek aut w Europie w I kw. wzrósł o 8,6 proc.

Publikacja: 18.04.2014 01:55

Rośnie sprzedaż aut w Europie

Foto: Bloomberg

Chęć wymiany samochodów kupionych przed kryzysem połączona z rabatami od producentów zrobiły swoje.

Jest to najwyższy wzrost od 2010 r., kiedy kilka europejskich rządów wprowadziło programy złomowania aut. Teraz złomowanie, ale prowadzone w bardzo rozsądny sposób, wydobyło z zapaści rynek hiszpański. Tam rząd nakazał pozbycie się starych aut w pełnym tego słowa znaczeniu. Dlatego rynek ruszył, a za nim inwestycje w hiszpańskie fabryki motoryzacyjne, m.in. Opla i Nissana. Z tego powodu też rynek hiszpański zanotował w I kw. wzrost o 11,8 proc., do 202 tys. nowych rejestracji.

W zasadzie tylko trzy kraje – Szwajcaria, Holandia i Belgia – zanotowały w I kw. spadek sprzedaży odpowiednio o 4,7, 6,7 i 0,4 proc. Rekord wzrostu pobił Cypr (+79 proc.), tyle że przy malutkim rynku – w marcu sprzedano tam niespełna 500 aut, a w I kw. niecałe 2100.

Rekordy wzrostu za I kw. biły też Polska i Bułgaria, gdzie sprzedaż urosła odpowiednio o 28,9 i 30,4 proc., choć tempem przebiła nas Portugalia (+40,5 proc.). Tyle że znów w Polsce ten wzrost oznacza sprzedaż 97,6 tys. aut, w Portugalii 33,9 tys., zaś w Bułgarii 4,6 tys.

Zdaniem Carlosa Da Silvy z IHS Automotive na rynek wrócili i klienci pojedynczy, i korporacje, które odnawiają flotę. Jednocześnie sprzedaż jest w wielu wypadkach dodatkowo wspierana zachętami finansowymi sięgającymi nawet 20 proc. ceny auta. Da Silva jednak ostrzega producentów i dilerów, że konsumenci tak przywykli do niższych cen, że bardzo trudno będzie je teraz podnieść.

Na rynku wyraźnie widać też faworytów. Najwięcej fanów zyskuje Dacia z grupy Renault, która w I kw. odnotowała wzrost aż o 42,7 proc., chociaż przed rokiem i tak była najlepiej sprzedającym się autem na rynku francuskim. W grupie Fiata najlepiej sprzedaje się Jeep, który w tym roku wprowadzi na europejski rynek kolejny nowy model – najmniejsze auto tej marki, Renegade. W grupie Toyoty największym popytem cieszy się Lexus (+32,5 proc.), a z pozostałych „japończyków" Mazda: 39,9 proc. wzrostu w marcu i 30,5 proc. w I kw.

Nas powinien cieszyć wzrost popytu na marki, które produkują w Polsce – Opla i Fiata. Obie wyszły z dołka, zwiększają sprzedaż, a Opel dodatkowo także udział w rynku. W I kw. było to już 6,9 proc., głównie dzięki nowym modelom – Adamowi, Merivie oraz odnowionej Astrze i Insigni.

Widać również, że z kłopotów wychodzi Volvo, a z wyników sprzedaży Mercedesa, BMW i Audi można wywnioskować, że segment premium również poza kryzysem ma się dobrze.

Biznes
W „Rzeczpospolitej” kompendium wiedzy o przetargach publicznych
Biznes
Nowy skandal w Brukseli. Posłowie mieli brać łapówki od lobbystów chińskiej firmy
Biznes
Niemal miliard złotych z budżetu trafiło na konto Poczty Polskiej
Biznes
UE uderza cłami odwetowymi w USA. Tusk spotyka się w Turcji z Erdoganem
Materiał Promocyjny
O przyszłości klimatu z ekspertami i biznesem. Przed nami Forum Ekologiczne
Biznes
Przez brak cyfrowego koordynatora Polska traci wpływ na unijne decyzje
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń