Lotniska uzależnione od Ryanaira

W tym roku lotnisko w Modlinie planuje przyjęcie 1,5 mln pasażerów. Tym samym po Warszawie, Krakowie i Gdańsku stanie się 4. największym portem lotniczym w Polsce.

Publikacja: 09.05.2014 08:21

Lotniska uzależnione od Ryanaira

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

O początku maja Modlin jest także drugim lotniskiem po porcie im Chopina  wyposażonym w system ILS II, który umożliwia operacje lotnicze w trudnych warunkach atmosferycznych, np kiedy podstawa chmur wynosi tylko 30 metrów.W przypadku Modlina jest to szczególnie ważne, gdyż często zalegają tam mgły i  takiej sytuacji  samoloty były przekierowywane do Warszawy, bądź Łodzi.

Modlin, ze wszystkimi swoimi zaletami jest jednak zdany praktycznie na jednego partnera i to w dodatku najbardziej niestałego w uczuciach w całej branży lotniczej - irlandzką linię niskokosztową Ryanair.

- Po początkowych perturbacjach Modlin pokazał , że ma sens ekonomiczny - choć co prawda  warszawskie lotnisko ma jeszcze wolne moce przerobowe, to w perspektywie 10 lat  drugie lotnisko  w pobliżu stolicy będzie potrzebne - mówi analityk rynku lotniczego, Krzysztof Moczulski.

W podobnej sytuacji jest lotnisko w Bydgoszczy, które jednak  ma o tyle lepszą sytuację,że lata tam również Eurolot, który dowozi pasażerów do centrum przesiadkowego w Warszawie. Latający Ryanairem, jak na razie takiego komfortu nie mają,chociaż i ta linia wyraźnie zaczyna przestawiać się na rejsy  na główne europejskie lotniska.

- Przykłady innych krajów widać, że  w tym wypadku sentymentów nie ma i  nie będzie . Jeśli tylko jakakolwiek część oferty nie odpowiada Ryanairowi, to jest w stanie wycofać się, lub drastycznie zredukować oferowanie choćby po to, aby postawić swojego partnera pod ścianą i wymóc satysfakcjonujące dla siebie warunki. To ostatnie zresztą niedawno obserwowaliśmy w Polsce na przykładzie Bydgoszczy i Rzeszowa- podkreśla Krzysztof Moczulski.

Jego zdaniem jednak  choć na razie Modlin  dobrze funkcjonuje, więc nie ma zbyt dużych powodów do obaw, to jednak kapryśność Ryanaira sprawia, że władze portu powinny zrobić wszystko co w ich mocy, aby przyciągnąć nowych przewoźników dających w miarę satysfakcjonujący wolumen podróżnych. Na razie robią wszystko, aby zachęcić ludzi do podróżowania z Modlina i aby odczarować klątwę lotniska położonego 'w polu'.

Linie lotnicze Ryanair właśnie ogłosiły, iż w nadchodzącym sezonie zimowym  ponownie będą oferowały loty z Bydgoszczy do Prestwick koło Glasgow  . Rejsy będą się odbywały dwa razy w tygodniu: w czwartki oraz niedziele. Już od dzisiaj można kupować bilety na te rejsy.  Wcześniej jednak Ryanair skasował letnie rejsy do Szkocji oraz do Weeze pod Duessledorfem. Na zimę połączenie do Weeze jednak ma wrócić. Jak na razie więc  wszystko wskazuje na to,że  w sezonie zimowym ( od października do końca kwietnia)  Ryanair będzie oferował loty z Bydgoszczy   na pięciu trasach do Londynu Stansted, Dublina,   Prestwick,   Weeze oraz Birmingham. Do tego dochodzi jeszcze połączenie Eurolotu  do Warszawy.

- Wcześniej wycofanie praktycznie wszystkich lotów z Bydgoszczy sprowadziło zarówno na władze portu, jak i regionu falę ostrej krytyki, tak więc Ryanair już wie, że będzie w stanie wynegocjować niemałą kwotę „dopłaty marketingowej", aby zwiększyć oferowanie i częstotliwość rejsów z Bydgoszczy- uważa Krzysztof Moczulski.  Jego zdaniem  stanie się tak zwłaszcza  w sytuacji, kiedy  wkrótce ma się otworzyć kolejny, najbardziej po upadłej Gdyni bezsensowny port lotniczy, czyli Radom, który również chcąc przyciągnąć Ryanaira będzie musiał  otworzyć dość szeroko sakiewkę.

O początku maja Modlin jest także drugim lotniskiem po porcie im Chopina  wyposażonym w system ILS II, który umożliwia operacje lotnicze w trudnych warunkach atmosferycznych, np kiedy podstawa chmur wynosi tylko 30 metrów.W przypadku Modlina jest to szczególnie ważne, gdyż często zalegają tam mgły i  takiej sytuacji  samoloty były przekierowywane do Warszawy, bądź Łodzi.

Modlin, ze wszystkimi swoimi zaletami jest jednak zdany praktycznie na jednego partnera i to w dodatku najbardziej niestałego w uczuciach w całej branży lotniczej - irlandzką linię niskokosztową Ryanair.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
Qualcomm chce przejąć Intela. To może być największa technologiczna fuzja od lat
Biznes
Poczta Polska pomaga powodzianom. Przyspieszyła dostarczanie emerytur
Biznes
Polska firma zbrojeniowa sprzeda Korei Południowej tysiące dronów kamikadze
Biznes
Najnowszy iPhone już dostępny w Rosji. Klienci sięgną głęboko do kieszeni
Materiał Promocyjny
Zarządzenie samochodami w firmie to złożony proces
Biznes
Dyplomacja półprzewodnikowa. Tajwan broni się przed komunistycznym sąsiadem