Prezes Krajowej Federacji Producentów Zbóż Rafał Malankiewicz w rozmowie z PAP przyznał, że "budowa głębokowodnego terminalu to przyszłość i wzmocnienie konkurencyjności polskich producentów zboża".
Poinformował, że federacji najbardziej zależy na wydzierżawieniu magazynów i baterii silosów w porcie północnym w Gdańsku. Są to niedokończone obiekty z lat 90.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ogłosił kolejny już przetarg na dzierżawę tego terenu (przeznaczonego pod budowę i eksploatację ogólnodostępnego terminalu głębokowodnego, w tym przeładunku towarów pochodzenia roślinnego). Na oferty czeka do 14 listopada.
Rafał Malankiewicz tłumaczy, że "federacja producentów zbóż chciałaby wydzierżawić głównie silosy, magazyn i drogi dojazdowe, łącznie teren o powierzchni ok. 1,5 ha". Wyjaśnił, że byłby to terminal do eksportu zboża, ale nie wyklucza, że w okresach tzw. martwych mógłby obsługiwać import np. śruty sojowej, całego ziarna soi, które w Polsce byłoby przetwarzane na olej i śrutę.
Koszt przystosowania terenów do funkcjonowania terminalu zbożowego szacuje na ok. 5 mln zł. Jak powiedział, "pieniądze chcą zainwestować spółki-operatorzy masowi zajmujące się przeładunkami i obsługą już funkcjonujących magazynów i firm".