Producenci zboża planują utworzyć Polski Terminal Zbożowy

Krajowa Federacja Producentów Zbóż planuje utworzenie terminalu zbożowego w porcie w Gdańsku, który byłby wykorzystywany do eksportu polskiego zboża głównie do krajów arabskich i afrykańskich. Roczna nadwyżka produkcji zboża w Polsce wynosi od 4 do 8 mln ton.

Publikacja: 28.10.2014 10:42

Prezes Krajowej Federacji Producentów Zbóż Rafał Malankiewicz w rozmowie z PAP przyznał, że "budowa głębokowodnego terminalu to przyszłość i wzmocnienie konkurencyjności polskich producentów zboża".

Poinformował, że federacji najbardziej zależy na wydzierżawieniu magazynów i baterii silosów w porcie północnym w Gdańsku. Są to niedokończone obiekty z lat 90.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ogłosił kolejny już przetarg na dzierżawę tego terenu (przeznaczonego pod budowę i eksploatację ogólnodostępnego terminalu głębokowodnego, w tym przeładunku towarów pochodzenia roślinnego). Na oferty czeka do 14 listopada.

Rafał Malankiewicz tłumaczy, że "federacja producentów zbóż chciałaby wydzierżawić głównie silosy, magazyn i drogi dojazdowe, łącznie teren o powierzchni ok. 1,5 ha". Wyjaśnił, że byłby to terminal do eksportu zboża, ale nie wyklucza, że w okresach tzw. martwych mógłby obsługiwać import np. śruty sojowej, całego ziarna soi, które w Polsce byłoby przetwarzane na olej i śrutę.

Koszt przystosowania terenów do funkcjonowania terminalu zbożowego szacuje na ok. 5 mln zł. Jak powiedział, "pieniądze chcą zainwestować spółki-operatorzy masowi zajmujące się przeładunkami i obsługą już funkcjonujących magazynów i firm".

Malankiewicz zakłada, że około pół roku do roku mogłoby potrwać dokończenie budowy terminalu. Szacuje, że w pierwszych dwóch latach funkcjonowania terminal mógłby obsłużyć eksport ok. 500 tys. do 1 mln ton zboża rocznie. Po 2-3 latach funkcjonowania można byłoby rozważyć zwiększenie możliwości załadunkowych. Jego zdaniem istniejąca infrastruktura pozwala na załadunek ok. 8 tys. ton na dobę. "To nie jest dużo, ale w Polsce byłaby to jedna z wyższych zdolności załadunkowych zboża" – dodał.

Malankiewicz liczy na eksport głównie do krajów arabskich i afrykańskich. "W krajach arabskich w tej chwili powstają bardzo duże inwestycje w zakresie produkcji biopaliw i kraje te są zainteresowane zakupem zbóż w Europie" – tłumaczy.

Według GUS, tegoroczne zbiory zbóż w Polsce są rekordowe. Ocenia się, że wyniosą one 31,8 mln ton (łącznie z kukurydzą, gryką i prosem), czyli będą o 3,3 mln ton (o 11,8 proc.) wyższe niż w 2013 r. Zbiory pszenicy oszacowano na 11,5 mln ton, to w porównaniu z 2013 r. wzrost o 21 proc., pszenżyta - 5,2 mln ton (wzrost o 21,6 proc.), jęczmienia - 3,3 mln ton (wzrost o 11,5 proc.), a żyta - 2,8 mln ton (spadek o 17,4 proc.).

Łącznie w sezonie 2014/2015 wywóz zbóż i przetworów zbożowych może wynieść 4,5 mln ton wobec 5,9 mln ton w sezonie 2013/2014.

Prezes Krajowej Federacji Producentów Zbóż podkreślił, że "producenci zboża muszą zrobić wszystko żeby umieć jak najwięcej z Polski zboża wyeksportować". Uważa, że do spadku opłacalności produkcji zboża w Polsce może przyczynić się np. integracja Ukrainy z UE. "Wówczas na rynku unijnym pojawi się duża ilość taniego zboża, kukurydzy, rzepaku" – dodał.

Jego zdaniem, "polscy producenci zbóż powinni mieć swój udział w możliwościach eksportowych zboża". "Nie chcemy być uzależnieni od operatorów światowych; chcemy stworzyć możliwość rozbudowy własnego rynku w oparciu o własną produkcję i własną sprzedaż" - wyjaśnił.

W porcie w Gdańsku na działce liczącej ok. 26 ha znajduje się m.in. bateria 16 silosów żelbetowych o pojemności łącznej 66,5 tys. m sześc., magazyn płaskiego składowania o powierzchni 8,7 tys. m kw. i nabrzeże przeładunkowe o długości 600 m - tzw. pirs. Miał to być terminal do obsługi towarów rolnych budowany przez kanadyjską spółką EuroPort Inc. Poland. Przedsięwzięcie nigdy nie zostało dokończone. Zarząd Portu wymówił spółce dzierżawę. Dopiero w 2010 r. udało się portowi odzyskać teren.

W porcie w Gdańsku jest przeładowywane zboże, ale w terminalach położonych w tzw. porcie wewnętrznym, gdzie mogą być obsługiwane mniejsze jednostki. W ciągu 9 miesięcy br. w porcie przeładowano ok. 1,2 mln ton zboża. Na cały rok 2014 zaplanowano przeładunek ok. 1,3 mln ton.

Biznes
Liczne biznesy Dmitrija Miedwiediewa. Gigantyczna posiadłość ukryta nad Wołgą
Biznes
Zespół Brzoski będzie działał do końca maja. Po 100 dniach zakończy pracę
Biznes
Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta: do KPRM trafiła ocena skutków regulacji
Biznes
Inpost przejmuje brytyjską spółkę. Meloni w Białym Domu oczarowuje Trumpa
Biznes
Jak deregulacja może pomóc firmom? Ich oczekiwania sprawdził PIE