Orange Polska pokazał plan na lata 2025-2028. Opłaty za pakiety w górę o 12-15 proc.

Największy telekom w kraju przekonuje że w 2028 r. rynek telekomunikacyjny będzie fantastyczny. Chce zwiększyć zasięg kluczowych usług światłowodowych o 30 proc. Inwestorom obiecuje, że dywidenda nie spadnie.

Publikacja: 19.03.2025 10:45

Orange Polska pokazał plan na lata 2025-2028.  Opłaty za pakiety w górę o 12-15 proc.

Foto: Bloomberg

Tym razem zarząd Orange Polska nie wymyślał oryginalnej nazwy dla czteroletniego planu grupy na lata 2025-2028. Jej motto – „Lead The Future” – to motto ze strategii całej grupy Orange, opublikowanej dwa lata temu.

Jaki jest plan Orange Polska na lata 2025-2028 

Plan notowanego w Warszawie telekomu zawiera średnioterminowe cele finansowe do 2028 roku oraz politykę dywidendową, na którą czekali giełdowi inwestorzy. Jak zastrzeżono, cele nie uwzględniają „istotnych zmian nieorganicznych” i płatności z tytułu istotnych roszczeń i procesów sądowych.

Czytaj więcej

Huawei o aferze w Parlamencie Europejskim. Jest pierwsze nazwisko

Choć Orange Polska pisze, że przewidywania dla rynku telekomunikacyjnego zakładają jego wzrost w kolejnych latach dzięki rosnącej liczbie gospodarstw domowych i popytowi na internet światłowodowy i będzie działać na „pięknym rynku”, to w swojej oficjalnej prognozie spółka nie sprecyzowała, w jakim tempie sama chce rosnąć na tym rynku.

W prezentacji dla inwestorów podaje, że przychody ogółem mają rosnąć w niskim jednocyfrowym tempie oraz plany dla segmentów. Wpływy z jej podstawowych usług telekomunikacyjnych mają powiększać się średnio w latach 2024-2028 o 4-6 proc. Natomiast przychody z usług ICT o 5-7 proc.

Siła pakietów Orange Love ze światłowodem 

W segmencie usług telekomunikacyjnych plan zakłada wzrosty liczby klientów pakietów konwergentnych o 12-15 proc. W analogicznym tempie mają rosnąć rachunki za pakiety.

Telekom przewiduje, że przybywać będzie mu abonentów internetu światłowodowego i płatnej telewizji. Na koniec 2024 r. miał ich odpowiednio 1,6 mln i 1 mln, a uważa, że średnio co roku ich grono może rosnąć w szybkim jednocyfrowym tempie (6-9 proc.). Uważa też, że przybywać mu będzie nadal abonentów telefonii komórkowej (9,2 mln na koniec ub.r.).

Czytaj więcej

Fakty o zasięgu 5G w Polsce. Odkrywamy sekrety operatorów

Plan zarządu pokazany w prezentacji przewiduje, że usługi światłowodowe Orange Polska w 2028 r. będą dostępne w około 12 mln gospodarstw domowych (wzrost o 3 mln, czyli około 30 proc.). Odbyć ma się to głównie za sprawą inwestycji joint venture Światłowód Inwestycje oraz umów hurtowych z innymi operatorami. Orange Polska planuje też rozwój sieci tak jak do tej pory: przy udziale środków unijnych i za sprawą przejęć.

Prognozy finansowe Orange Polska na lata 2025-2028

W prognozie zarząd skoncentrował się na finansowych pozycjach i zapowiada, że w latach 2025-2028 wynik EBITDAal grupy będzie notować niski do średniego jednocyfrowy wzrost. Inwestycje grupy po uwzględnieniu wpływów ze sprzedaży aktywów takich jak nieruchomości wartych jeszcze 0,6 mld zł, (tzw. eCAPEX) mają wyhamować do maksymalnie 14 proc. przychodów.

Dla porównania w 2020 r. wskaźnik ten wynosił 15,6 proc., a w 2024 r. już tylko 14,3 proc.

Gros inwestycji infrastrukturalnych ma realizować joint venture Światłowód Inwestycje. Za sprawą wzrostu EBITDAal i obniżenia poziomy inwestycji w 2028 r. organiczne przepływy pieniężne mają wynieść co najmniej 1,2 mld zł – podał zarząd Orange Polska.

Co do polityki dywidendowej, to zakłada ona, że wypłata tegoroczna – 0,53 zł na akcję - będzie bazową wysokością na kolejne lata. „Orange Polska uznaje dywidendę w wysokości 0,53 zł na akcję jako poziom bazowy na lata 2025-2028. Decyzje o wzroście dywidendy będą podejmowane co roku, z uwzględnieniem prognozowanych bazowych trendów finansowych oraz kondycji bilansu” – podano.

Sztuczna inteligencja kluczowym narzędziem

W planach Orange Polska nie brakuje odniesień do sztucznej inteligencji, cyfryzacji i technologii 5G.

- W kolejnych latach, AI zrewolucjonizuje doświadczenia klientów oraz naszą zdolność do identyfikowania, personalizacji i zaspokajania ich potrzeb. To przełoży się na wzrost przychodów. Sztuczna inteligencja zmieni również sposób działania naszej sieci, prowadzenia biznesu, podnosząc jakość usług i efektywność – komentuje Liudmila Climoc, prezeska Orange Polska.

- Kluczem do uwolnienia wartości będzie wzrost komercyjny. To oznacza wykorzystanie naszych głównych motorów wzrostu, jakimi są kluczowe usługi telekomunikacyjne oraz usługi IT i integracji, odpowiadające za większość naszych przychodów i zysków. Jednocześnie, zintensyfikujemy działania na rzecz transformacji i poprawy efektywności w celu zmniejszenia wskaźnika kosztów pośrednich i zwiększenia marż. Kluczowym narzędziem w tym procesie stanie się sztuczna inteligencja, wspierająca transformację we wszystkich elementach naszego modelu biznesowego – zaznacza z kolei Jacek Kunicki, odpowiedzialny za finanse telekomu.

- Kompleksowe działania transformacyjne pomogą stworzyć model działalności gotowy na przyszłość, wyznaczający standardy branży pod względem efektywności i rentowności – zapowiada Liudmila Climoc.

W oczekiwaniu na publikację strategii kurs akcji Orange Polska urósł w br. o 23 proc. i przekroczył 9 zł. Po ogłoszeniu planu pierwsza sesja zaczęła się od spadku. 

Tym razem zarząd Orange Polska nie wymyślał oryginalnej nazwy dla czteroletniego planu grupy na lata 2025-2028. Jej motto – „Lead The Future” – to motto ze strategii całej grupy Orange, opublikowanej dwa lata temu.

Jaki jest plan Orange Polska na lata 2025-2028 

Pozostało jeszcze 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Niemiecki gigant zwolni ponad 6000 pracowników. Potężny cios w przemysł
Biznes
Trump i Putin o zawieszeniu broni, deregulacja w Polsce, rekordowe dywidendy na GPW
Biznes
Wiceprezes chińskiej BYD: Dla nas wyzwaniem jest dotarcie do konsumenta. Potem już idzie łatwo
Biznes
Wielkie zwolnienia w fabrykach aut i części
Materiał Promocyjny
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Biznes
Rosjanie podlizują się Muskowi. Nazwali go „wyjątkowym liderem”
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń