Dwutygodniowe rodzinne urlopy w kraju przeszły do historii. Nowe plany wakacyjne Polaków

Na tydzień, albo i krócej. Na noclegi nie więcej niż 200 złotych za osobę za noc. Miejsce pobytu wybierane starannie, po przejrzeniu oferty wielu obiektów. Takie są wyjazdowe preferencje Polaków decydujących się na urlop w kraju.

Publikacja: 19.06.2024 14:57

Dwutygodniowe rodzinne urlopy w kraju przeszły do historii. Nowe plany wakacyjne Polaków

Foto: AdobeStock

45,2 proc. Polaków wyjedzie z rodziną, a 37,5 proc. we dwoje. Pozostałe 17,3 proc. wyruszy na wakacje w gronie większej grupy znajomych — wynika z ankiety serwisu Nocowanie.pl.

– Przy czym mówimy tu o rezerwacjach indywidualnych, które nie obejmują zorganizowanego wypoczynku dzieci w ośrodkach wypoczynkowych czy obiektach kolonijnych – podkreśla Agnieszka Rzeszutek, ekspert Nocowanie.pl. – Bez względu na to, w jakiej konfiguracji wybieramy się na wakacje, jedno jest pewne: dwutygodniowe rodzinne urlopy w kraju przeszły do historii. Utrzymuje się trend krótkich, ale częstszych wyjazdów – przedstawia wnioski z badania.

Czytaj więcej

Upadłe biuro podróży odwołuje wszystkie wyjazdy. 175 tys. poszkodowanych klientów

Ponad połowa, bo 54 proc. planujących wypoczynek familijny wyjedzie na tydzień i jest to wynik zbliżony do zeszłorocznego. O 10 proc. wzrosła natomiast grupa rodzin skracających pobyt do czterech dni. Teraz to 31 proc. podróżujących z rodziną. Dwutygodniowy lub dłuższy pobyt w kraju zamierza zarezerwować zaledwie 5,7 proc. ankietowanych z tej grupy.

Nieco inaczej rozkładają się odpowiedzi par. Co prawda częściej wybierają one wyjazdy weekendowe – taką odpowiedź zaznaczyło aż 29 proc. par i tylko 9 proc. rodzin – ale też częściej mogą pozwolić sobie na dwa tygodnie, a nawet więcej, urlopu (8,5 proc.).

– Rezerwacje są krótkie, ale dobra wiadomość dla gospodarzy jest taka, że 45 proc. rodzin i 41 proc. par planuje więcej niż jeden urlop. Poza tym wszystko wskazuje na to, że wydamy nieco więcej, bo mniej osób liczy na to, że zmieści się w kwocie do 100 złotych – to 44 proc. par i 39 proc. rodzin. W zeszłym roku było to odpowiednio: 49 proc. i 44 proc. – podaje Rzeszutek.

Ile pieniędzy trzeba przygotować na nocleg?

Na wydatek powyżej 300 złotych za osobę za noc pozwolić sobie może 12 proc. ankietowanych rodzin i 7,8 proc. par. Budżet do 2 tysięcy złotych na noclegi przeznaczyć chce ponad połowa par (52 proc.), kolejne 31 proc. zamierza wydać 2-4 tysiące. Ze względu na większą liczbę osób w tym drugim przedziale chce zmieścić się 42 proc. wyjeżdzających z rodziną.

Ankietowani odpowiedzieli też na tradycyjne wakacyjne pytanie: nad morze czy w góry? Wygrywa Bałtyk, nad który wybiera się aż 64 proc. podróżujących z dziećmi i 58 proc. urlopujących w parach. Górskie wędrówki przewiduje 30 proc. rodzin i 28 proc. par. Rodziny rzadziej niż pary wybiorą Mazury. Krainę Wielkich Jezior zamierza odwiedzić 14 proc. podróżujących we dwoje.

Po wyborze kierunku i zaplanowaniu budżetu przychodzi moment wyboru konkretnego obiektu, który najlepiej wpisze się w wyobrażenie o udanym wypoczynku.

– Jak wynika z odpowiedzi ankietowanych, na decyzję o wyborze wpływ mają przede wszystkim ostateczna cena bez ukrytych opłat dodatkowych, dobra relacja ceny do jakości, rzetelny opis obiektu, atrakcyjne promocje, parking, dostępne udogodnienia, a także atrakcje na miejscu i w najbliższej okolicy, dostosowane do potrzeb rodzin lub osób spędzających wolny czas we dwoje –  mówi Agnieszka Rzeszutek. – Duże znaczenie ma też opinia innych. Uważnie śledzimy wpisy i komentarze dostępne w internecie, zwracając uwagę na to czy wyglądają na wiarygodne –  podkreśla.

Uważne przeglądanie ofert

Przy wyborze szczególnie ostrożni są podróżujący całymi rodzinami. Aż 52 proc. z nich, zanim dokona wyboru tego właściwego, porównuje propozycje więcej niż dziesięciu obiektów. Kolejne 27 proc. szczegółowo przygląda się informacjom o 4–10 obiektach, a 7 proc. przyznaje, że nie porównuje ofert wcale. Nieco mniej czasu na wybór poświęcają osoby podróżujące w parach – 40 proc. sprawdza ofertę od 4–10 obiektów, a 12 proc. nie podejmuje analizy ofert.

Przy zestawianiu propozycji ankietowani zwracają uwagę nie tylko na ceny i opinie, ale też na zdjęcia, szczegółowość opisów udogodnień i wskazania możliwości spędzenia wolnego czasu w okolicy.

A co turystów zniechęca do wyboru danego miejsca? Brak informacji o wyposażeniu obiektu, niezadowalający jego stan i jego najbliższej okolicy, a przede wszystkim brak parkingu na miejscu.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Firmy przedkładają zyski nad klimat
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Biznes
Biznes nie chce naprawiać klimatu. Korporacje nie zamierzają za to płacić
Biznes
Samochody spalinowe już zaczynają drożeć przez nowe limity emisji spalin
Biznes
Nowatorskie firmy znad Wisły rozpychają się za granicą
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego