Sprzedający samochody poszukują coraz bardziej efektywnych sposobów dotarcia do potencjalnego klienta. Konkurencja w sprzedaży zarówno w przypadku samochodów nowych, jak i używanych, zmusza do inwestowania w cyfryzację, doskonalenia marketingu i upraszczania formalności. Digitalizacja stała się kluczowym elementem transformacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Klasyczne modele handlu ustępują miejsca innowacyjnym rozwiązaniom, które usprawniają obsługę klienta i otwierają nowe perspektywy dla dealerów i nabywców. To m.in. wirtualne salony umożliwiające klientom przeglądanie ofert, konfigurację pojazdów i nawet wirtualne testy aut. Platformy aukcyjne i wymiany samochodów umożliwiają sprzedawcom i kupującym skorzystanie z efektywnych rozwiązań, eliminując pośredników i ograniczając koszty. Usługi finansowe i leasing online skracają oczekiwanie na decyzję kredytową.
Punkt zwrotny
Menedżerowie branży motoryzacyjnej na świecie szacują, że do 2030 r. blisko 70 proc. nowych samochodów będzie kupowanych przez klientów za pośrednictwem internetowych platform sprzedaży detalicznej lub bezpośrednio od producentów samochodów. Podobnego zdania są także właściciele tradycyjnych salonów sprzedaży – wynika z 24. edycji raportu KPMG „Global Automotive Executive Survey”, który przedstawia wiodące trendy w branży motoryzacyjnej na świecie. Jednym z nich jest wykorzystanie sztucznej inteligencji. Na liście umiejętności w sektorze motoryzacyjnym, jakie zdaniem respondentów badania KMPG okażą się najistotniejsze w ciągu najbliższych kilku lat, to właśnie umiejętności związane ze sztuczną inteligencją znalazły się na pierwszym miejscu. Poszukiwani będą zwłaszcza inżynierowie oprogramowania do sztucznej inteligencji i autonomicznych systemów pojazdów – stwierdziło 25 proc. badanych menedżerów branży na świecie oraz 26 proc. w Europie.
Czytaj więcej
W naszym regionie w sektorze cyfrowym działa więcej firm, a w branży teleinformatycznej pracuje więcej osób niż na rynkach Europy Zachodniej. Jak przekonują eksperci, nad Wisłą zapanował świetny klimat do rozwoju IT.
Według branżowego miesięcznika „Dealer” rynek motoryzacyjny jest dziś w procesie nieustannej transformacji. Ciągłe zmiany wymagają od sprzedających nie tylko aktualnej, dobrze przyswojonej wiedzy, ale również innowacyjności w podejściu do zarządzania. Sztuczna inteligencja może stać się punktem zwrotnym decydującym o skuteczności sprzedaży. Firmy, które nie włączą jej w swoje procesy, zaczną przegrywać z konkurencją, bo ta będzie działać szybciej i skuteczniej.
Szybkie zwyżki
Sztuczna inteligencja umożliwia generowanie cennych wniosków z danych, identyfikowanie trendów rynkowych, doskonalenie strategii sprzedażowych oraz tworzenie spersonalizowanych doświadczeń dla klientów. To kluczowe narzędzie, by skutecznie konkurować na rynku, dostosować się do zmieniających się preferencji i poprawiać wyniki. Jak podaje branżowy serwis Sprzedaż-24.pl, firma motoryzacyjna Regit wykorzystała sztuczną inteligencję aby przewidzieć, kto z bazy użytkowników będzie prawdopodobnie zmieniał samochodów na inny i kiedy. Efektem był wzrost sprzedaży o 27 proc. w ciągu 30 dni i redukcja kosztów operacyjnych o jedną trzecią.