O rynku nowych samochodów decydują firmy. Zarazem stopniowo rośnie ich znaczenie na rynku aut używanych – wcześniejsze opory przedsiębiorców wobec zaopatrywania się w pojazdy z drugiej ręki coraz częściej ustępują rachunkowi ekonomicznemu.
Jak podaje Instytut Samar, w lutym 2024 r. udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie pierwszych rejestracji samochodów osobowych zamknął się w jednej trzeciej. Dwie trzecie zakupili klienci firmowi. W rzeczywistości ich udział jest jeszcze większy: statystyki nie uwzględniają bowiem osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców klasyfikowane są w grupie osób fizycznych. – Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć – komentuje Samar.
Firmowe 10 proc.
Na rynku wtórnym sytuacja jest zupełnie inna, ale pokazuje się już znaczący trend. Klienci firmowi stanowią już niemałą część kupujących samochody używane. Przykładowo w ubiegłorocznych wynikach Aures Holdings na rynku polskim jedna dziesiąta sprzedawanych przez tego dealera samochodów trafiła do firm. W Czechach ten odsetek wynosił 13 proc. (przy 6-proc. wzroście r./r.), a na Słowacji sięgał nawet 19 proc. Największe wzięcie wśród klientów firmowych miały: Opel Astra, Skoda Octavia, Volkswagen Passat, Opel Insignia i Skoda Fabia. Z kolei w segmencie aut dostawczych największym powodzeniem cieszyły się: Dacia Dokker, Citroen Berlingo, Fiat Doblo, Peugeot Partner oraz Opel Combo.
Kupującym sprzyja poprawa zaopatrzenia rynku. Według raportu AAA Auto opartego na danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, w lutym 2024 r. w Polsce oferowano nieco ponad 240 tys. aut z drugiej ręki. To znacznie więcej niż przed rokiem, kiedy liczba aut używanych wystawionych na sprzedaż wynosiła 164,8 tys.
Najpopularniejszym z oferowanych w lutym modeli był Opel Astra – wystawiono 6563 samochody. Na drugim miejscu znalazło się Audi A4 – 5404 oferty, a na trzecim BMW 3 – 4913 ofert. Największa liczba ofert dotyczyła samochodów z silnikami diesla – 115,9 tys. Natomiast samochodów benzynowych oferowano 102,3 tys.