6,9 biliona dolarów - tyle wynosi łączna wartość 100 najcenniejszych marek świata wycenionych w ogłoszonym w środę rankingu Kantar BrandZ za 2023 rok. Ranking ponownie otwiera Apple a kolejne miejsca na podium zajęły Google i Microsoft. Także na fali sukcesu ChatGPT Microsoft wyprzedził w tym roku Amazona, choć wartość jego marki spadła w porównaniu z zeszłym rokiem prawie o jedną piątą, do niespełna 502 mld dolarów.
Najdroższe marki mniej warte niż w 2022 r.
Spadek wartości zaliczyły w tym roku niemal wszystkie z 10. najdroższych marek, w tym cała pierwsza trójka. Najlepiej swą wartość obronił Apple - wyceniany na 880,5 mld dolarów, czyli o 7 proc. mniej niż w ubiegłorocznym rankingu. – Marka Apple okazała się odporna na niełatwe warunki rynkowe, a uzasadnieniem jej poziomu cenowego (premium) jest pozytywne postrzeganie marki – twierdzą eksperci Kantar.
Czytaj więcej
Pod względem zmian w zachowaniach zakupowych i podejścia konsumentów do oszczędzania obecne zmiany są głębsze niż te wywołane lockdownami.
Największy spadek na podium zaliczył Google, wyceniany teraz na 577,7 mld dol., o 30 proc. mniej niż przed rokiem. Aż 34-proc. spadek wartości zepchnął w tym roku z podium markę giganta e-commerce, Amazon, wartą obecnie 468,7 mld dol., czyli prawie 240 mld dolarów mniej niż przed rokiem.
Prawie o 2 biliony dolarów mniej
Spadki w czołówce rankingu wpłynęły na 20-proc. spadek łącznej wartości zestawienia w porównaniu z rekordowym 2022 rokiem, gdy pierwsza setka była warta 8,7 biliona dolarów, czyli prawie o 2 biliony dol. więcej. Jak jednak twierdzą eksperci Kantar - utrzymała ona długoterminową tendencję rosnącą.