Amica odczuwa skutki wojny i rosnących kosztów

W 2022 r. przychody Grupy Amica spadły nieznacznie do 3,4 mld zł. Firma przyznaje, że koszty rosły szybciej niż ceny dla konsumentów. W efekcie skończyła rok ze stratą, choć 2023 r. powinien być już lepszy.

Publikacja: 31.03.2023 10:33

Amica odczuwa skutki wojny i rosnących kosztów

Foto: materiały prasowe

Amica podaje w komunikacie, że podobnie jak pozostali europejscy producenci AGD, także ona odczuła skokowy wzrost bazy kosztowej, w szczególności w obszarze surowców, komponentów i wynagrodzeń, co nie zostało w pełni skompensowane podwyżkami cen sprzedaży. Wraz z efektem wysokiej bazy z 2021 r. negatywnie wpłynęło to na dynamiki rezultatów finansowych prezentowanych w porównaniu do analogicznego okresu sprzed roku.

Dodatkowo od końca lutego – w wyniku rosyjskiej agresji na Ukrainę - rynki wschodnie, ważne dla sprzedaży grupy, w zasadzie zniknęły. W efekcie drugi kwartał zeszłego roku Grupa Amica zakończyła ujemnymi wynikami finansowymi, które w trzecim kwartale były już jednak wyraźnie lepsze. Dobre rezultaty wypracowane w czwartym kwartale pozwoliły z kolei Amice powrócić do pozytywnej wartości zysku operacyjnego i zysku brutto narastająco od początku roku, wyraźnie zwiększając też wynik na poziomie EBITDA. Finalnie w całym roku był on 59,4 proc. niższy i wyniósł 87,7 mln zł, zysk netto spadł zaś 108,7 proc. i grupa wykazała 9,7 mln zł straty.

Czytaj dalej RP.PL

Tylko 9 zł aż za 3 miesiące!
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Biznes
Prokuratura odmawia śledztwa w sprawie telefonu Janusza Palikota
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Biznes
Podwyżki cen zablokowane. Gigantyczna kara dla kablówki
Biznes
Gotowi na karierę w polskim biznesie?
Biznes
Kolejny miliard w zamówieniach dla polskiej zbrojeniówki. HSW z kontraktem
Materiał Promocyjny
Najszybszy internet domowy, ale także mobilny
Biznes
Rusza aukcja 5G 2.0. UKE mocno tnie cenę wywoławczą
Materiał Promocyjny
Polscy przedsiębiorcy coraz częściej ubezpieczeni