Reklama
Rozwiń

Firmy na Meta i Google

Prawie 70 proc. firm w Polsce korzysta z usług big techów – pokazuje nowy raport Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Automaty zastępują ludzi rzadko.

Publikacja: 06.03.2023 03:00

Firmy na Meta i Google

Foto: Adobe Stock

W Unii Europejskiej i w Polsce toczy się właśnie dyskusja, czy dostawcy usług „over the top” (OTT), tacy jak Meta czy Netflix, powinny uiszczać dodatkowe opłaty na rzecz operatorów infrastruktury szerokopasmowego dostępu do internetu. Tymczasem Urząd Komunikacji Elektronicznej opublikował właśnie nowy raport, w którym widać, jak ważne stały się usługi OTT dla przedsiębiorstw w Polsce.

Niezdecydowani

Telefonia mobilna króluje, ale do rozwiązań Meta czy Google przekonuje się coraz więcej polskich przedsiębiorców – wynika z raportu UKE „Badanie klientów instytucjonalnych”. O ile telefon komórkowy miało w 2022 r. 99,4 proc. firm przepytanych na zlecenie UKE przez pracownie badawcze, o tyle z usług firm OTT korzystało już 68,2 proc. Rok temu – 64,1 proc.

Firmy deklarują przy tym, że nie korzystają z komunikatorów czy serwisów streamingowych codziennie. W ten sposób używa ich tylko 17 proc. przedsiębiorstw. Zwykle zaś OTT są używane kilka razy w tygodniu (67,7 proc.).

Czytaj więcej

Co zmieni „lex pilot” i co czeka abonentów telekomów? Opinie ekspertów

Większość przedsiębiorców (51 proc.) używających OTT twierdzi, że nie miały one wpływu na ich biznes. Jednak prawie 40 proc. jest zdania, że dzięki nim poprawiła się komunikacja, a 7 proc. wskazuje, że odnotowało oszczędności. 3,5 proc. zwiększyło przychody (ale 2,1 proc. uważa, że je straciło), a 0,9 proc., że mogło ograniczyć zatrudnienie.

To właśnie komunikatory przyjęły się w polskich firmach najpowszechniej. Ponad 95 proc. firm korzystających z OTT (65 proc. wszystkich) używa Messengera, WhatsAppa czy Vibera. W telefonie komórkowym ma je pracownik około 69 proc. firm. Najczęściej jest to Messenger (w 81 proc. przypadków).

Firmy pytane, dla jakich usług komunikatory stanowią zagrożenie, najczęściej wskazują na tradycyjne rozmowy telefoniczne (62,3 proc.).

Czytaj więcej

ChatGPT nakręca biznes. Za sztuczną inteligencję biorą się nawet restauracje

Relatywnie często używane są usługi aplikacyjne. Około 26 proc. korzysta np. z nawigacji samochodowych czy przechowywania danych w chmurze (jednocześnie gros firm deklaruje, że z chmury nie korzysta i nie przetwarza w niej danych). 21,7 proc. robi wideokonferencje na Zoomie, MS Teams czy Skypie.

AI raczkuje

Jednocześnie tylko kilka procent firm (7,5 proc.) deklaruje, że byłoby w stanie zrezygnować z dotychczasowych usług telefonii, telewizji czy radia na rzecz usług firm określanych – jak Meta – jako OTT (ang. over the top). Co wydaje się ważne, grono podmiotów, które zdecydowanie mówią „nie” takiej zmianie, jest relatywnie niewielkie: stanowią one 10,4 proc. badanych. „Raczej nie” zamieniłoby usług tradycyjnych na rzecz OTT kolejne 36,6 proc. firm. Niezdecydowanych jest najwięcej. „Ani tak, ani nie” – w ten sposób odpowiedziało 45,4 proc. ankietowanych firm.

Czytaj więcej

Andrzej Przybyło, prezes AB: Cyfryzacja gospodarki działa jak efekt kuli śnieżnej

W dobie cyberzagrożeń w raporcie UKE warto zwrócić uwagę na dane pokazujące skalę wyłudzeń newralgicznych danych w polskich firmach. Jak się okazuje, tylko 3,6 proc. firm odnotowało w 2022 r. próbę wyłudzenia danych pracowników lub klientów.

Głośny ostatnio temat sztucznej inteligencji (AI) pojawia się w raporcie UKE w kontekście automatyzacji pracy, czyli zastępowania pracy człowiek przez maszyny. Do wykorzystywania tej możliwości przyznaje się 5 proc. firm w Polsce.

Jeśli skargi, to na ceny

Inflacja, czyli w tym wypadku wzrost cen usług telekomunikacyjnych – nie doskwierała w istotny sposób firmom, ale była najczęściej wskazywaną negatywną zmianą w 2022 r. – wskazuje też raport UKE. Ogółem negatywne zmiany zaobserwowało niecałe 10 proc. ankietowanych. W tym gronie prawie 69 proc. skarży się na wzrost cen. Średni rachunek za telefonię komórkową w 2022 r. to prawie 400 zł, za telefon i internet stacjonarny: 234,5 zł i 138 zł.

Biznes
Ostatni bal na Titanicu? Chudy rosyjski Nowy Rok
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Największe zamówienie w historii polskiej zbrojeniówki. Do HSW trafi 17 mld zł
Biznes
Polskie firmy wchodzą na rynek USA. Czy wprowadzenie ceł im zaszkodzi?
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Biznes
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku