Rosyjski przemysł motoryzacyjny odczuł bardzo mocno skutki zachodnich sankcji wobec Federacji Rosyjskiej. W efekcie produkcja samochodów spadła w tym kraju do najniższego poziomu od upadku ZSRR w 1991 roku. Zmniejszyły się także znacząco wydatki Rosjan na nowe auta i to aż o 52 procent do 1,5 bln rubli (ok. 90 mld złotych). Nieco bardziej zmniejszyła się liczba sprzedanych nowych pojazdów, bo o 58 procent.
Czytaj więcej
- Dla Łady udział w wyścigach Silk Way Rally jest kluczowy. Zawsze będziemy się tam ścigać, bo dla nas to wspaniały poligon doświadczalny - zapowiedział prezes AvtoVAZu, Maksim Sokołow.
Rosjanie, którzy aktualnie z nowych aut mają do wyboru miejscowe wyroby (pozbawione często najnowocześniejszych funkcji, wskutek ograniczeń w imporcie elektroniki) lub produkty chińskich koncernów, przerzucili się na używane auta. Ogólne wydatki na samochody spadły łącznie tylko o 15 procent, gdyż o 14 procent wzrosły wydatki Rosjan na używane.
- Pieniądze przepłynęły na rynek samochodów używanych, ponieważ ceny samochodów z drugiej ręki utrzymywały się, a jednocześnie struktura rynku nowych samochodów znacznie się zmieniła. Budżetowe Łady i chińskie samochody z cenami 2 mln rubli i więcej pozostały na rynku, podczas gdy marki premium zniknęły niemal całkowicie – mówił, cytowany przez Reuters, dyrektor generalny rosyjskiego Autostatu Siergiej Udałow.
Średnia cena nowego auta w Rosji wzrosła o 17 procent do 2,33 mln rubli, a używanego o 32 proc. do 890 tys. rubli.