Europa potrzebuje jeszcze więcej magazynów

Rozwój handlu przez internet i dążenie do tworzenia odporniejszych na kryzysy łańcuchów dostaw wymagają rozbudowy infrastruktury – mówi Robert Dobrzycki, prezes i współwłaściciel Panattoni Europe.

Publikacja: 18.07.2022 23:03

Europa potrzebuje jeszcze więcej magazynów

Foto: mat. pras.

Ostatni raz rozmawialiśmy w innej epoce, na dwa tygodnie przed rosyjskim najazdem na Ukrainę. Mówił pan wtedy o tym, że branża logistyczno-przemysłowa dalej rośnie na fali rozwoju handlu przez internet i nearshoringu, czyli skracania łańcuchów dostaw, które pozrywała pandemia, przenoszenia produkcji z dalekich zakątków świata do Europy. Jak rynek wygląda okiem największego na kontynencie dewelopera magazynowego pięć miesięcy po rosyjskiej agresji?

Popyt jest w dalszym ciągu na bardzo wysokim poziomie, na co składa wiele czynników, głównie właśnie rozwój e-commerce i budowa odporniejszych na kryzysy łańcuchów dostaw, bliżej finalnych odbiorców – a to wymaga budowania i posiadania magazynów w Europie. Oczywiście inflacja i skutki wojny w Ukrainie są czynnikami, które bardzo utrudniają działalność deweloperów. Musimy z jednej strony zaspokoić popyt, a z drugiej tak ułożyć proces przy szybko zmieniających się cenach materiałów i wykonawstwa, żeby ta działalność po prostu miała sens ekonomiczny. To pociąga za sobą wzrost czynszów – jeśli najemcy chcą nową powierzchnię, muszą za nią więcej zapłacić.

Pozostało 80% artykułu

BLACK WEEKS -75%

Czytaj dalej RP.PL. Nie przegap oferty roku!
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Biznes
Gigant doradztwa coraz bliżej ugody wartej 600 mln dol. Miał przyczynić się do epidemii opioidów
KONFLIKTY ZBROJNE
Amerykańskie rakiety nie przyniosą przełomu
Biznes
Foxconn chce inwestować w Polsce. Tajwańska firma szuka okazji
Biznes
Amerykanie reagują na uszkodzenia podmorskich kabli internetowych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Polska AI podbiła Dolinę Krzemową