Chińskie auta nie jadą do Rosji. Import spada

Eksport samochodów osobowych i komponentów z Chin do Rosji nie rośnie, pomimo wyczerpywania się zapasów aut europejskich i zawieszenia produkcji rosyjskich pojazdów. To pochodna niskiego popytu, który wciąż spada, jak i trudności logistycznych. Rosyjska motoryzacja coraz mocniej uzależnia się od Chińczyków.

Publikacja: 21.06.2022 10:56

SUV chińskiej marki Chery w Moskwie

SUV chińskiej marki Chery w Moskwie

Foto: Adobe Stock

Import chińskich aut do Rosji spada od kwietnia. W maju wielkość wyniosła prawie 32 mln dol., wobec 84,6 mln dol. miesiąc wcześniej i 190,7 mln dol. w marcu, przytacza chińskie statystyki Kommersant. Dane obejmują wszystkie samochody osobowe, niezależnie od rodzaju i wielkości silnika.

Gwałtownie zmniejsza się też rosyjski import komponentów i części zamiennych z Chin, pomimo że rosyjskie firmy coraz mocniej się od nich uzależniają.

AwtoWAZ przy wymianie dostawców po wycofaniu się Renault z Rosji stał się zależny od firm z Chin. KamAZ ma też partnera chińskiego – JAC. Komponenty z Chin dostarczane są też do grup GAZ i UAZ.

Czytaj więcej

Pasażerowie Aerofłotu pojadą koleją. Wielkie kłopoty rosyjskiego lotnictwa

W pierwszej dwudziestce najlepiej sprzedawanych aut znalazło się pięć chińskich marek. Tym samym Chery sprzedało 455 pojazdów, zajmując czwarte miejsce po tradycyjnych liderach (Lada, Kia i Hyundai), a jej marka premium Exeed — 167 pojazdów. Geely sprzedał 348 pojazdów, Haval sprzedał 334 pojazdy, a Changan sprzedał 30.9

Wszystkie te marki zwiększyły sprzedaż. Jednak według Association of European Businesses w ciągu pięciu miesięcy udział chińskich marek wzrósł średnio o nie więcej niż 1 punkt procentowy.

Biznes
Paraliż lotnisk i internetu w Rosji. 60 tysięcy pasażerów utknęło
Biznes
Na stole 17. pakiet sankcji wobec Rosji. Cios we flotę cieni i sojuszników Kremla
Biznes
UE bez rosyjskiej energii. Zapaść w motoryzacji. Weto ws. składki zdrowotnej
Biznes
Słabnąca sprzedaż aut uderza w polski przemysł motoryzacyjny
Biznes
Sprzedajemy nie tylko gaz
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku