Materiał we współpracy ze spółką Ekoenergetyka-Polska
Eksperci są zgodni: elektromobilność to przyszłość transportu. Dynamicznemu rozwojowi rynku sprzyja polityka Unii Europejskiej i jej Nowy Zielony Ład, który pokazuje drogę dojścia do neutralności klimatycznej UE w 2050 r. Plan wskazuje transport jako jeden z głównych obszarów transformacji, co jest impulsem dla producentów i wpływa na politykę np. samorządów. W praktyce oznacza to zmiany dla kierowców oraz użytkowników transportu indywidualnego, grupowego i zbiorowego.
Czas pandemii to okres wyzwań, ale i nowych szans. Producenci pojazdów i infrastruktury ładowania wykorzystują go, by rozwijać i doskonalić ofertę, co przekłada się m.in. na rosnące zainteresowanie klientów. Z danych ACEA wynika, że w I półroczu 2020 r. w Europie nastąpił ok. 40-proc. wzrost r./r. rejestracji samochodów typu BEV (Battery Electric Vehicles). Na rynku polskim był to wzrost o prawie 20 proc. Jeszcze lepsze wyniki osiągają pojazdy typu PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicles): wzrost o 148 proc. w Europie i o 198 proc. w Polsce. Choć w wartościach bezwzględnych nie są to ciągle zadowalające liczby, trend wzrostowy widać jak na dłoni.
Według Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności (PIRE) w listopadzie 2020 r. w Polsce zarejestrowanych było ponad 17 tys. aut elektrycznych i hybryd plug-in, z czego ponad 8 tys. to pojazdy typu BEV. Te liczby będą szybko rosnąć, gdyż producenci wprowadzają na rynek nowe lub udoskonalone modele aut elektrycznych w różnych segmentach. Z kolei twórcy infrastruktury – tacy jak Ekoenergetyka – rozbudowują ofertę modeli stacji ładowania, zwiększają ich moc i funkcjonalności, co przekłada się na korzyści dla użytkowników.
Polska jest eksporterem technologii w obszarze elektromobilności, szczególnie w produkcji autobusów oraz infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Liderem w tym drugim obszarze jest Ekoenergetyka-Polska, która projektuje i wytwarza stacje szybkiego ładowania prądem stałym dla autobusów, aut osobowych i ciężarówek. W 16 krajach, nie tylko w Europie, działa już niemal 1 tys. jej stacji ładowania. Firma dynamicznie się rozwija, by utrzymać pozycję lidera i dawać nowe możliwości klientom i partnerom. Obecnie realizuje projekty inwestycyjne (m.in. dwa nowe centra badawczo-rozwojowe) o wartości ok. 120 mln zł.