Elektromobilność to już nie trend, to konieczność

Polskę czeka transformacja energetyczna gospodarki. Kierunki zmian wskazuje unijna polityka klimatyczna, w której ważne miejsce zajmuje ekologiczny transport.

Publikacja: 21.12.2020 11:30

Ekoenergetyka podpisała z PKN Orlen kontrakt na dostawy infrastruktury szybkiego ładowania. Na stacj

Ekoenergetyka podpisała z PKN Orlen kontrakt na dostawy infrastruktury szybkiego ładowania. Na stacjach firmy w całym kraju uruchomiła już ponad 40 nowoczesnych stacji ładowania i szykuje kolejne

Foto: materiały prasowe

Materiał we współpracy ze spółką Ekoenergetyka-Polska

Eksperci są zgodni: elektromobilność to przyszłość transportu. Dynamicznemu rozwojowi rynku sprzyja polityka Unii Europejskiej i jej Nowy Zielony Ład, który pokazuje drogę dojścia do neutralności klimatycznej UE w 2050 r. Plan wskazuje transport jako jeden z głównych obszarów transformacji, co jest impulsem dla producentów i wpływa na politykę np. samorządów. W praktyce oznacza to zmiany dla kierowców oraz użytkowników transportu indywidualnego, grupowego i zbiorowego.

Czas pandemii to okres wyzwań, ale i nowych szans. Producenci pojazdów i infrastruktury ładowania wykorzystują go, by rozwijać i doskonalić ofertę, co przekłada się m.in. na rosnące zainteresowanie klientów. Z danych ACEA wynika, że w I półroczu 2020 r. w Europie nastąpił ok. 40-proc. wzrost r./r. rejestracji samochodów typu BEV (Battery Electric Vehicles). Na rynku polskim był to wzrost o prawie 20 proc. Jeszcze lepsze wyniki osiągają pojazdy typu PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicles): wzrost o 148 proc. w Europie i o 198 proc. w Polsce. Choć w wartościach bezwzględnych nie są to ciągle zadowalające liczby, trend wzrostowy widać jak na dłoni.

Według Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności (PIRE) w listopadzie 2020 r. w Polsce zarejestrowanych było ponad 17 tys. aut elektrycznych i hybryd plug-in, z czego ponad 8 tys. to pojazdy typu BEV. Te liczby będą szybko rosnąć, gdyż producenci wprowadzają na rynek nowe lub udoskonalone modele aut elektrycznych w różnych segmentach. Z kolei twórcy infrastruktury – tacy jak Ekoenergetyka – rozbudowują ofertę modeli stacji ładowania, zwiększają ich moc i funkcjonalności, co przekłada się na korzyści dla użytkowników.

Polska jest eksporterem technologii w obszarze elektromobilności, szczególnie w produkcji autobusów oraz infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Liderem w tym drugim obszarze jest Ekoenergetyka-Polska, która projektuje i wytwarza stacje szybkiego ładowania prądem stałym dla autobusów, aut osobowych i ciężarówek. W 16 krajach, nie tylko w Europie, działa już niemal 1 tys. jej stacji ładowania. Firma dynamicznie się rozwija, by utrzymać pozycję lidera i dawać nowe możliwości klientom i partnerom. Obecnie realizuje projekty inwestycyjne (m.in. dwa nowe centra badawczo-rozwojowe) o wartości ok. 120 mln zł.

– Nasza wizja elektromobilności, a w ślad za tym rozwiązania, jakie oferujemy, pozwala naszym klientom i partnerom realizować dowolne, nieraz ambitne i unikalne projekty. Technologia, produkty i usługi Ekoenergetyki to odpowiedź na oczekiwania oraz wyzwania stojące przed klientami w poszczególnych segmentach rynku: aut osobowych, autobusowym czy pojazdów dostawczych i ciężarowych – podkreśla Maciej Wojeński, prezes Ekoenergetyka Sales, spółki odpowiedzialnej w Grupie Ekoenergetyka za sprzedaż stacji ładowania na rynku krajowym i rynkach zagranicznych.

– Niezależnie od skali i rodzaju projektu, poza wdrożeniem, oferujemy wsparcie serwisowe oraz niezawodny monitoring i zdalne zarządzanie infrastrukturą ładowania. Co jednak najważniejsze, dzięki specyfice naszych produktów dajemy klientom możliwość rozwijania i skalowania systemów ładowania zgodnie z ich potrzebami – zaznacza Wojeński.

Dynamiczny rozwój rynku sprawia, że rośnie grupa odbiorców nowoczesnych produktów. Dziś są to samorządy, operatorzy i zarządcy transportu publicznego, producenci pojazdów, operatorzy energetyczni, firmy prywatne i koncerny paliwowe. Wśród klientów Ekoenergetyki są zarówno PKN Orlen i GDDKiA, jak i operatorzy transportu z Paryża, Berlina, Monachium czy Barcelony. Równolegle firma wspiera rozwój stacji paliw alternatywnych Ekoen. Pierwsza działa już w Zielonej Górze.

Najnowszą inicjatywą jest Polsko-Indonezyjska Platforma na rzecz Elektromobilności, realizowana we współpracy z PIRE. – Platforma to konkretne, wspólne działania w zakresie rozwoju elektromobilności: planowanie i wdrażanie systemów ładowania, współpraca w zakresie edukacji, stworzenie stałych relacji pomiędzy polskimi i indonezyjskimi firmami i organizacjami. Cieszymy się, że naszym partnerem został kraj, który w całości postawił na elektromobilność – podkreśla prezes Izby Krzysztof Burda.

Funkcjonowanie Platformy zainaugurowano 17 grudnia podczas wizyty w Ekoenergetyce ambasador Republiki Indonezji w Polsce Siti Nugraha Mauludiah.

– Narodowy Plan Rozwoju Elektromobilności zakłada szereg konkretnych działań w obszarze elektryfikacji transportu oraz rozwój zielonego przemysłu. Jesteśmy na początku tej drogi, dlatego chcemy korzystać z wiedzy i doświadczeń Ekoenergetyki, która od lat tworzy i wdraża nowoczesne rozwiązania i produkty – mówi ambasador. – W marcu 2021 r. spotkamy się w Dżakarcie, by podjąć kolejne działania, również w obszarze edukacji, w czym będzie nas wspierać PIRE – zapowiada Siti Nugraha Mauludiah.

Ekoenergetyka jest również gotowa, by zapewnić niezawodne i innowacyjne rozwiązania kolejnym polskim samorządom i firmom, które w związku z ogłoszonym przez Ministerstwo Klimatu planem rozbudowy infrastruktury ładowania chcą w najbliższych latach realizować takie inwestycje. Warto inwestować w elektromobilność, współpracując z firmami, których doświadczenie i profesjonalizm są cenione na świecie.

Materiał we współpracy ze spółką Ekoenergetyka-Polska

Eksperci są zgodni: elektromobilność to przyszłość transportu. Dynamicznemu rozwojowi rynku sprzyja polityka Unii Europejskiej i jej Nowy Zielony Ład, który pokazuje drogę dojścia do neutralności klimatycznej UE w 2050 r. Plan wskazuje transport jako jeden z głównych obszarów transformacji, co jest impulsem dla producentów i wpływa na politykę np. samorządów. W praktyce oznacza to zmiany dla kierowców oraz użytkowników transportu indywidualnego, grupowego i zbiorowego.

Pozostało 90% artykułu
Biznes
Polska Moc Biznesu: w centrum uwagi tematy społeczne i bezpieczeństwo
Biznes
Zyski z nielegalnego hazardu w Polsce zasilają francuski budżet? Branża alarmuje
Materiał Promocyjny
Kongres Polska Moc Biznesu 2024: kreowanie przyszłości społeczno-gospodarczej
Biznes
Domy po 1 euro na Sardynii. Wioska celuje w zawiedzionych wynikami wyborów w USA
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Litwa inwestuje w zbrojeniówkę. Będzie więcej pocisków dla artylerii