Bez kompetencji nie ma transformacji

Cyfrowa transformacja prowadzona przy wykorzystaniu takich technologii, jak chmura obliczeniowa, sztuczna inteligencja czy analityka dużych zbiorów danych, to krok milowy w rozwoju niemal każdego biznesu.

Publikacja: 22.12.2020 08:00

Rośnie popyt na specjalistów AI: 34 proc. badanych przez Microsoft firm planuje rozwój umiejętności

Rośnie popyt na specjalistów AI: 34 proc. badanych przez Microsoft firm planuje rozwój umiejętności zespołu w tym zakresie

Foto: materiały prasowe

Materiał powstał we współpracy z Microsoft

Skuteczność zmian nie jest zależna od samej technologii, ale od umiejętności ludzi, którzy ją wprowadzają. Nawet najlepsze oprogramowanie niewiele wskóra, jeśli nie będzie wykorzystywane przez odpowiednio przygotowane osoby.

Wdrożenie rozwiązań cyfrowych już dzisiaj przyczynia się do znacznego przyspieszenia rozwoju, i to zarówno na poziomie poszczególnych przedsiębiorstw, jak i kraju. Wyliczenia ekspertów nie pozostawiają złudzeń. Według założeń do strategii sztucznej inteligencji w Polsce, opracowanych jeszcze przez Ministerstwo Cyfryzacji, wdrożenie jej w kluczowych obszarach polskiej gospodarki podniesie dynamikę wzrostu PKB o dodatkowe 1,5–2,5 proc. rocznie. Dzięki temu mamy szanse istotnie wzmocnić gałęzie polskiej gospodarki, takie jak finanse, przemysł, transport i logistyka, ochrona zdrowia, energetyka oraz rolnictwo.

Polskie przedsiębiorstwa napotykają jednak trudności w znalezieniu i pozyskaniu pracowników z odpowiednimi umiejętnościami cyfrowymi. Największe braki występują m.in. w obszarze zastosowania chmury obliczeniowej, cyfrowego bezpieczeństwa, dostosowania wymagań biznesowych i IT oraz przetwarzania dużych zbiorów danych (Big Data). 82 proc. polskich menedżerów przyznaje, że rozwój cyfrowych kompetencji zespołu to najważniejsza inicjatywa w ramach cyfrowej transformacji ich biznesu.

– W szybko zmieniającym się otoczeniu kompetencje cyfrowe są istotne, m.in. z punktu widzenia dostarczania łatwych do wdrożenia i modyfikacji narzędzi do wygodnej pracy dla wszystkich pracowników. Dotyczy to nie tylko zespołu w biurach, ale też pracowników liniowych, którzy posługują się telefonami komórkowymi czy obsługującymi inteligentne maszyny. Kolejny obszar dotyczy umiejętności projektowania i wykorzystania narzędzi zapewniających lepszą obsługę klienta. Bardzo istotne okazują się kompetencje pozwalające na ciągłe udoskonalanie procesów w organizacji – raportowanie, automatyzację pracy czy obieg dokumentów. Nie wolno również zapominać o wyposażeniu pracowników w umiejętności dotyczące bezpieczeństwa w cyfrowym świecie, od bezpieczeństwa informacji, kategoryzacji i szyfrowania dokumentów po bezpieczeństwo sieci, infrastruktury, aplikacji i środowisk chmurowych – mówi Radosław Ochotny, odpowiedzialny w polskim oddziale Microsoftu za budowę kompetencji cyfrowych.

Klucz do sukcesu

Zapewnienie pracownikom właściwych umiejętności stanowi klucz do wydobycia wartości z technologii. Liderzy w korzystaniu ze sztucznej inteligencji są tego świadomi i inwestują w umiejętności swoich pracowników – 66 proc. badanych przez Microsoft firm twierdzi, że aktywnie buduje umiejętności zespołu, a 34 proc. ma takie plany. To bardzo istotna kwestia, bo specjalistów od SI na rynku po prostu brakuje. – Na rynku pracy jest dziś olbrzymi popyt i wciąż niewystarczająca podaż specjalistów od nowoczesnych technologii, zwłaszcza tych z najwyższej półki – certyfikowanych inżynierów i architektów chmurowych. Ale problem dotyczy nie tylko tej kategorii. Według szacunków Komisji Europejskiej 90 proc. zawodów będzie wkrótce wymagało kompetencji cyfrowych i walka o talenty jeszcze przybierze na sile – prognozuje Michał Potoczek, prezes Chmury Krajowej. Dlatego organizacje, które realizują cyfrowe strategie, muszą tworzyć kompleksowe wewnętrzne programy, projektując ścieżki rozwoju kompetencji niezbędnych pracownikom do ich realizacji. – Wsparcie w identyfikowaniu i likwidowaniu luk kompetencyjnych jest nieodłącznym elementem tzw. road to cloud, czyli indywidualnej, metodycznie budowanej drogi do chmury. Powinna ją przeprowadzić każda organizacja, która poważnie podchodzi do tematu transformacji – uważa Michał Potoczek.

do szybkich zmian

Sektorem, który przoduje w cyfrowej transformacji w Polsce, są banki i inne instytucje finansowe. Mają one wysoką zdolność adaptacji nowych technologii i skutecznego przekonywania do nich swoich klientów. Nawet najwięksi byli jednak nieco zaskoczeni tym, co wydarzyło się na początku tego roku. – Rok 2020 zaskoczył dynamiką i skalą zmian. W ciągu kilku miesięcy dokonaliśmy cyfrowego skoku w zakresie organizacji pracy, który w normalnych warunkach trwałby lata. Konieczność dystansowania społecznego i ograniczenia w różnych obszarach życia były katalizatorem cyfryzacji, która doprowadziła do przyspieszenia realizacji wielu istotnych projektów. Wszyscy musieliśmy szybko nauczyć się funkcjonować w tych nowych okolicznościach, a tym, co zdecydowanie pomogło się dostosować, były rozwiązania technologiczne umożliwiające zdalne wykonywanie różnych codziennych czynności – przyznaje Adam Marciniak, wiceprezes zarządu PKO Banku Polskiego. – Z perspektywy PKO Banku Polskiego tym, co umożliwiło nam szybkie dostosowanie się do nowych realiów, była cyfrowa transformacja, którą prowadzimy od wielu lat. Dzięki konsekwentnej pracy nad rozwojem technologicznym i wdrażaniu różnych rozwiązań cyfrowych na początku roku byliśmy gotowi na zmiany, jakie wymusiła na nas pandemia. Pomogła nam m.in. możliwość skorzystania z rozwiązań Chmury Krajowej, która we współpracy z Microsoftem i wieloma innymi partnerami technologicznymi dostarcza polskim firmom rozwiązania szczególnie pomocne przy wdrożeniach realizowanych pod presją czasu – dodaje wiceprezes PKO Bank Polski.

Pod specjalnym nadzorem

W tym miejscu trzeba podkreślić, że transformacja cyfrowa w sektorze finansowym związana jest z dodatkowymi wyzwaniami, z którymi nie muszą mierzyć się inne branże. – W Polsce budowanie cyfrowych kompetencji jest dość „nowym" obszarem rozwoju. To szczególnie duże wyzwanie dla rynku finansowego, który podlega nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego i musi spełniać konkretne wymagania regulacyjne, wynikające z przepisów prawa. To nowe doświadczenie nie tylko dla działów IT, które wydają się być przyzwyczajone do zmian technologicznych z uwagi na swój charakter działania, ale przede wszystkim duże wyzwanie dla osób, które nigdy wcześniej z technologią nie miały do czynienia na tak zaawansowanym poziomie i muszą zgłębić wiedzę na poziomie technicznym. Dotyczy to np. zespołów pracujących w obszarach ryzyka, compliance czy prawników – podkreśla Anna Petryka-Tabor, kierownik projektów chmurowych i infrastrukturalnych w Link4. Dodaje również, że jednym z wielu wyzwań, jakie ma przed sobą organizacja w budowaniu cyfrowych kompetencji, jest stworzenie mapy kompetencji, która pozwala na identyfikację potrzeb osób na różnych stanowiskach. – To pierwszy krok do tego, aby określonym pracownikom przypisać odpowiednią ścieżkę rozwojową, zaplanować szkolenia i obserwować powstawanie nowych umiejętności i nieznanych dotąd obszarów kompetencji – uważa Anna Petryka-Tabor. Wtóruje jej Małgorzata Jaworska, dyrektor pionu IT w Link4: nowe narzędzia i rozwiązania, jakie oferują publiczne chmury obliczeniowe, dają potencjał do szybkiego dostarczania zarówno danych potrzebnych do takich analiz, jak i do szybkiego wprowadzania nowoczesnych usług. Tempo zmian technologicznych i ich skala są obecnie bezprecedensowe. – Bez ciągłego szkolenia naszych pracowników, podnoszenia ich kompetencji i udostępniania nowoczesnych narzędzi nie będziemy w stanie skutecznie odpowiadać na potrzeby klientów – podkreśla Małgorzata Jaworska.

Wkroczyliśmy na ścieżkę, na której nieustanne rozwijanie umiejętności cyfrowych jest nieodzowną potrzebą w działalności w niemal każdym sektorze gospodarki i nie ma z niej odwrotu. Badania wskazują, że w ciągu 10 lat znacząco wzrośnie popyt na umiejętności z zakresu sztucznej inteligencji, a w ciągu 6–10 lat udział osób z wymaganymi umiejętnościami w tym zakresie sięgnie 55 proc.

Materiał powstał we współpracy z Microsoft

Skuteczność zmian nie jest zależna od samej technologii, ale od umiejętności ludzi, którzy ją wprowadzają. Nawet najlepsze oprogramowanie niewiele wskóra, jeśli nie będzie wykorzystywane przez odpowiednio przygotowane osoby.

Pozostało 96% artykułu
Biznes
Polska Moc Biznesu: w centrum uwagi tematy społeczne i bezpieczeństwo
Biznes
Zyski z nielegalnego hazardu w Polsce zasilają francuski budżet? Branża alarmuje
Materiał Promocyjny
Kongres Polska Moc Biznesu 2024: kreowanie przyszłości społeczno-gospodarczej
Biznes
Domy po 1 euro na Sardynii. Wioska celuje w zawiedzionych wynikami wyborów w USA
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Litwa inwestuje w zbrojeniówkę. Będzie więcej pocisków dla artylerii