Pandemia wymusiła niemal całkowite przejście z kształcenia w formie stacjonarnej na kształcenie zdalne. Większość szkół wyższych w krótkim czasie musiała udostępnić studia on-line i na nowo określić sposób prowadzenia zajęć, przede wszystkim takich jak ćwiczenia czy warsztaty. Uczelnie poradziły sobie z tym dobrze, ale wciąż pozostaje dużo pracy do wykonania, zwłaszcza jeśli chodzi o wykorzystanie nowoczesnych narzędzi informatycznych. Pandemia mocno namieszała, ale jest też wiele wyzwań wiążących się ze zmianami społecznymi, niżem demograficznym, nowymi oczekiwaniami młodych ludzi planujących swoją zawodową przyszłość. Szkoły wyższe muszą stale obserwować np. trendy na rynku pracy i dostosowywać do nich swoją ofertę dydaktyczną.
Rynek pracy ulega dynamicznym zmianom. Pojawiają się nowe zawody. Wybór kierunku studiów jest niełatwym zadaniem. Eksperci radzą, by przed podjęciem decyzji wziąć pod uwagę własne zainteresowania, talenty, ale także prognozy i zapotrzebowanie ze strony firm.
W czasie zdobywania wykształcenia warto się skupić na własnym rozwoju i umiejętnościach miękkich, które są niezwykle ważne dla pracodawców. Ogromne znaczenie ma rozwijanie kompetencji przyszłości, takich jak myślenie projektowe, przedsiębiorczość, komunikacja i współpraca z nowymi technologiami. Warto także postawić na tzw. umiejętności STEM (science, technology, engineering i math). Nie oznacza to co prawda, że tylko kierunki techniczne i ścisłe zapewnią w przyszłości pracę, ale analitycy spodziewają się, że kandydaci z tego typu umiejętnościami będą zatrudniani najchętniej.
• Co o nowych wyzwaniach i tendencjach sądzą rektorzy polskich szkół wyższych? • Jakie plany rozwoju mają uczelnie?
• Jakie nowe kierunki studiów są uruchamiane?