Zgoda w Waszyngtonie: łączność 5G w samolotach później

T&T i Verizon Communications zgodziły się na 2-tygodniowe odroczenie wprowadzenia pasma C łączności bezprzewodowej 5G zapobiegając patowi w bezpieczeństwie lotniczym i zakłóceniom w lotach.

Publikacja: 04.01.2022 18:48

Zgoda w Waszyngtonie: łączność 5G w samolotach później

Foto: Adobe Stock

Oba koncerny łączności znalazły się pod presją Białego Domu, władz federalnych, linii lotniczych i branżowych organizacji, aby nie wprowadzały od 5 stycznia łączności nowej generacji, bo obawiano się możliwej interferencji 5G na wrażliwą elektronikę samolotów (wysokościomierze), co mogłoby zakłócić ich loty.

Początkowo odrzuciły prośbę ministra transportu i szefa urzędu lotnictwa FAA, zaproponowały w zamian tymczasowe nowe zabezpieczenia.

Ogłoszona zmiana ich podejścia odracza termin wprowadzenia nowego pasma do 19 stycznia. Verizon ogłosił, że nowy termin „stwarza pewność wprowadzenia w tym kraju w styczniu sieci 5G, która zmieni warunki gry”. AT&T poinformował, że zgodził się na prośbę ministra transportu Pete Buttigiega. „Wiemy, że bezpieczeństwo lotnictwa i 5G mogą koegzystować i jesteśmy pewni, że dalsza współpraca i oceny techniczne usuną wszelkie kwestie sporne” — dodał.

W najbliższych 2 tygodniach urzędy nadzoru, przewoźnicy i operatorzy łączności bezprzewodowej poszukają sposobów zminimalizowania potencjalnego wpływu interferencji na organizowanie lotów.

Urząd lotnictwa FAA pochwalił operatorów za zgodę na odroczenie terminu i za działania w zakresie bezpieczeństwa, jakie zaproponowali. „Liczymy na wykorzystanie dodatkowego czasu i przestrzeni na zmniejszenie zakłóceń w lotach, związanych z wprowadzeniem 5G” — cytuje Reuter fragment komunikatu.

Zanim doszło do rozwiązania całego problemu organizacje linii lotniczych, producenci samolotów i lotniska zwróciły się do Białego Domu o interwencję w opóźnieniu uruchomienia pasma C łączności 5G, które operatorzy kupili za 80 mld dolarów w aukcji zorganizowanej przez rząd. Sara Nelson z organizacji personelu pokładowego CWA, reprezentującej 50 tys. pracowników w 17 liniach lotniczych, stwierdziła w Twitterze, że „jeśli dojdzie do opóźnień w dostawach leków do szpitali i domów opieki”, to będzie za to odpowiedzialny Verizon. Airlines for America reprezentująca American Airlines, FedEx i innych przewoźników zwróciła się do Federalnej Komisji Łączności FCC o wstrzymanie instalowania tego pasma wokół wielu lotnisk, bo jej zdaniem mogłoby dojść do zakłócania tysięcy lotów dziennie.

Biznes
Włosi rezygnują ze współpracy z Bank of America, wolą Deutsche Bank
Biznes
50 mln złotych na Tarantule dla polskiego wojska. MON kupuje kolejne bezzałogowce
Biznes
Szczyt w Brukseli: Zełenski prezentuje plan, Orban blokuje decyzje. Chiny wzywają USA do rozmów
Biznes
PGZ szuka partnera do produkcji amunicji
Materiał Promocyjny
Sześćdziesiąt lat silników zaburtowych Suzuki
Biznes
Prezes PZPM: Wojna celna Donalda Trumpa obije europejską motoryzację, ale boleśnie uderzy także Amerykanów