Polska będzie liderem recyklingu opakowań

Wybraliśmy Polskę na nasze centrum recyklingu w regionie. Wspólnie z naszymi partnerami Stora Enso i Plastigram inwestujemy blisko 30 mln euro w najnowocześniejszy zakład recyklingu włókien oraz polietylenu i aluminium (PolyAl) – mówi Lyndsey Loyden-Edwards, dyrektor zarządzająca Tetra Pak na Europę Wschodnią.

Publikacja: 29.12.2021 01:00

Lyndsey Loyden-Edwards, dyrektor zarządzająca Tetra Pak na Europę Wschodnią.

Lyndsey Loyden-Edwards, dyrektor zarządzająca Tetra Pak na Europę Wschodnią.

Foto: materiały prasowe

Materiał powstał we współpracy z Tetra Pak

Jakie wyglądają pani biznesowe cele jako szefowej Tetra Pak w Polsce?

Polska jest dla nas bardzo ważnym rynkiem, z którym wiążemy duże plany. Naszym celem jest stanie się zaufanym partnerem dla lokalnych producentów żywności, co sprawi, że sektor spożywczy będzie stabilny dla konsumentów z całej Polski.

Dla Tetra Pak niezwykle istotny jest także zrównoważony rozwój oraz kwestie dotyczące ochrony klimatu. Te zagadnienia są bliskie naszej firmie, ale także mnie osobiście. Wierzę, że stają się coraz ważniejsze dla coraz większej grupy ludzi. Udoskonalamy nasze opakowania, tak by miały coraz mniejszy wpływ na środowisko, i rozwijamy technologie ich recyklingu. Chcemy, by w przyszłości nasze opakowania pozostawiały coraz mniejszy ślad węglowy. To jest nasz cel numer jeden na świecie i w Polsce. Współpracujemy w tym zakresie z wieloma uczestnikami rynku, w tym z rządem, organizacjami zrzeszającymi producentów i organizacjami pozarządowymi.

Wybraliśmy Polskę na nasze centrum recyklingu w regionie i wspólnie z naszymi partnerami Stora Enso i Plastigram inwestujemy prawie 30 milionów euro w najnowocześniejszy zakład recyklingu włókien oraz polietylenu i aluminium (PolyAl).

Jak w tej chwili wygląda obecność Tetra Pak w Polsce?

Jesteśmy obecni na polskim rynku od 1989 roku i nieustannie wprowadzamy nowe technologie dla sektora rolno-spożywczego. Zdaję sobie sprawę, że dla większości konsumentów Tetra Pak to po prostu opakowania do płynnej żywności, mleka czy soków. Zajmujemy się jednak nie tylko produkcją samych opakowań, ale również linii produkcyjnych służących do pakowania płynnych produktów oraz linii do przetwórstwa żywności. W tej chwili Tetra Pak posiada ponad 100 linii pakujących i ponad 1500 urządzeń do przetwarzania płynnej żywności w Polsce. W ubiegłym roku otworzyliśmy nowoczesną fabrykę urządzeń do produkcji serów półtwardych pod Olsztynem. Realizowane są tu projekty dotyczące instalacji serowarskich z całego świata. W fabryce zatrudnienie znalazło ponad 300 osób. W biurze w Warszawie dodatkowo zatrudniamy około 150 pracowników i tworzymy huby inżynieryjne zajmujące się m.in. automatyką, których celem jest wsparcie różnych zespołów w Europie.

Kim są wasi klienci w Polsce?

To zarówno małe, jak i duże mleczarnie oraz firmy produkujące soki, nektary i napoje. Większość z nich skupiona jest w północno-wschodniej Polsce w województwie podlaskim i warmińsko-mazurskim.

Tetra Pak ściśle współpracuje z czołowymi polskimi producentami żywności. Staramy się być partnerem, a nie wyłącznie dostawcą opakowań i usług. Dzielimy się naszym doświadczeniem i technologiami, dzięki którym nasi klienci rozwijają własne usługi, zyskując nowe możliwości biznesowe. W Tetra Pak jesteśmy świadomi naszych obowiązków związanych z ochroną środowiska. Wspólnie z naszymi klientami aktywnie uczestniczymy w kształtowaniu systemu recyklingu w Polsce i podejmujemy znaczące wysiłki w celu rozwinięcia infrastruktury do gospodarki odpadami, w tym zbiórki i samego recyklingu.

Co to znaczy?

Razem ze Stora Enso wybraliśmy Polskę na centrum operacyjne naszej strategii gospodarki o obiegu zamkniętym w Europie Środkowo-Wschodniej. Właśnie tutaj, w Ostrołęce, będzie realizowany duży projekt inwestycyjny. Wspólnie ze Stora Enso zbudujemy instalację, która potroi możliwość recyklingu kartonów po napojach w Polsce z 25 do 75 tys. ton odpadów opakowaniowych rocznie. Będzie to największa tego typu instalacja w tej części Europy.

Jaki wpływ na region i Polskę będzie miała ta inwestycja?

Łączna wartość inwestycji wynosi blisko 30 mln euro. Projekt obejmie nową linię do rozwłókniania w zakładzie Stora Enso w Ostrołęce, która umożliwi odzyskiwanie włókien, a także drugą linię, która będzie oddzielać i odzyskiwać polimery i aluminium przy wykorzystaniu najnowocześniejszej technologii. Powstanie 30 dodatkowych miejsc pracy. Zakładamy, że instalacje osiągną pełną moc operacyjną w 2023 roku.

W jaki sposób inwestycja wpłynie na poziom recyklingu w Polsce?

Zapewni efektywny recykling wszystkich komponentów użytych do produkcji kartonowych opakowań do płynnej żywności na terenie Polski. Obecnie w Polsce zbiera się do recyklingu ponad 20 tys. ton zużytych kartonów po napojach rocznie. Kolejne 35 tys. ton zużytych kartonów nadal nie jest poddawane recyklingowi. Przy czym tych 35 tys. ton to zaledwie 70 proc. zdolności przerobowych projektowanej linii. Konkludując, nasza inwestycja pozwoli na recykling całego wolumenu kartonów po napojach sprzedawanych w kraju. Postrzegamy to jako znaczący wkład w rozwój możliwości recyklingowych i osiągnięcie celów stawianych przez UE.

Inwestycja wyróżnia się również tym, że zapewni jednoczesny recykling wszystkich komponentów opakowań: papieru oraz polimerów i aluminium. Obecnie recykling PolyAl odbywa się już w kilku krajach europejskich. Innowacyjna technologia opracowana w ramach projektu pilotażowego w Czechach umożliwia oddzielenie polimerów od aluminium i odzyskanie surowców wtórnych, które będą użyte przy produkcji kolejnych wyrobów.

W jaki sposób będziecie pozyskiwać zużyte opakowania do instalacji w Ostrołęce?

Niezbędnym czynnikiem powodzenia tego projektu jest precyzyjne określenie przez państwo osobnego celu recyklingowego dla kartonów do płynnej żywności. Osobny cel jest kluczowy, żeby inwestycja stała się rzeczywistością i powstały nowe miejsca pracy. Pozwoli to znacząco zwiększyć zbiórkę kartonów, a tym samym zapewni niezbędny wsad dla nowej linii recyklingu. Bez odpowiedniej legislacji mamy związane ręce. Konieczne jest zapewnienie stałego strumienia posegregowanych odpadów, aby zakład mógł w pełni funkcjonować i przyczynić się do osiągnięcia odpowiednich celów recyklingu.

Proponowane rozwiązanie polegające na określeniu celu recyklingu dla kartonów do płynnej żywności zostało już wprowadzone w niektórych państwach członkowskich, w tym w Austrii, Belgii, Danii i Francji. Inne kraje, jak Hiszpania, Łotwa i Słowacja, planują wprowadzenie takiego rozwiązania.

Wzięliśmy udział w konsultacjach publicznych organizowanych przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, podczas których ubiegaliśmy się o wprowadzenie takiego rozwiązania. Taki cel w zakresie recyklingu nie tylko wspomógłby sam przemysł, ale też przyczyniłby się do zielonej transformacji i przybliżyłby Polskę do spełnienia ambitnych celów Zielonego Ładu UE.

Czy recykling jest waszym jedynym celem dotyczącym spraw środowiskowych?

W rzeczywistości wzrost wskaźników recyklingu na całym świecie oraz wkład w rozwój infrastruktury recyklingu to tylko część naszej większej strategii zrównoważonego rozwoju. Naszym celem jest osiągnięcie neutralności klimatycznej w ramach działań operacyjnych do 2030 r., a do 2050 r. w ramach całego łańcucha produkcyjnego.

Istotnym elementem tej strategii jest stworzenie opakowania w pełni nadającego się do recyklingu i wykonanego z odnawialnych lub pochodzących z recyklingu materiałów. W 2020 roku rozpoczęliśmy naszą innowacyjną podróż w kierunku opakowań wykonanych w pełni z włókien celulozowych. Naszym celem jest oferowanie opakowań, które są prawie wyłącznie wykonane z papieru. Zobowiązujemy się zainwestować 1 miliard euro na ten cel w ciągu następnej dekady.

Równolegle z rozwojem naszego portfolio opakowań minimalizujemy emisje w całym łańcuchu produkcyjnym – od pozyskiwania surowców po koniec życia opakowania. Współpracujemy z naszymi dostawcami i klientami oraz inwestujemy w nowoczesne urządzenia. Już teraz osiągnęliśmy nasz cel klimatyczny na 2020 r., w którym zobowiązaliśmy się do utrzymania poziomów naszych emisji z 2010 r. I pomimo dynamicznego rozwoju biznesu w rzeczywistości zmniejszyliśmy całkowite emisje o 19 proc.

Materiał powstał we współpracy z Tetra Pak

Materiał powstał we współpracy z Tetra Pak

Jakie wyglądają pani biznesowe cele jako szefowej Tetra Pak w Polsce?

Pozostało 98% artykułu
Biznes
Polska Moc Biznesu: w centrum uwagi tematy społeczne i bezpieczeństwo
Biznes
Zyski z nielegalnego hazardu w Polsce zasilają francuski budżet? Branża alarmuje
Materiał Promocyjny
Kongres Polska Moc Biznesu 2024: kreowanie przyszłości społeczno-gospodarczej
Biznes
Domy po 1 euro na Sardynii. Wioska celuje w zawiedzionych wynikami wyborów w USA
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Litwa inwestuje w zbrojeniówkę. Będzie więcej pocisków dla artylerii